Kvalita představuje soubor konkrétních parametrů, které výrobek, služba, systém má. Jedná se o parametry, které charakterizují jaký výrobek vlastně je. Parametry mohou např. být rozměry, rychlost zápisu dat, cena, apod. O tom, zda výrobek je kvalitní rozhoduje zákazník, který jej má užívat. Podle svého záměru (účelu použití výrobku) rozhoduje, zda dané parametry jsou kvalitní. 

Kvalita se nejlépe vysvětluje na příkladu a nejlépe například na autech. Je kvalitní Fábie nebo je kvalitní Audi A8? Z pohledu člověk, který má potřebu – nízká cena, krátké jízdy, malá spotřeba, … je kvalitní Fábie. člověk, který má potřebu – dlouhé jízdy, jízdy mimo město, vysoká spolehlivost, komfort jízdy … bude kvalitní Audi A8. Fábii nemusí považovat za kvalitní. Stejně tak první člověk nemusí Audi považovat za kvalitní protože poměr cena, výkon, komfort bude naprosto neúměrná. Tedy i jediný parametr (např ceny) může u určité cílové skupiny označit výrobek za nedostatečně kvalitní. 

Závod za co nejlepšími parametry výrobku nemusí mít smysl, protože jedním z parametrů může být cena, rozměr atd. Pak by výrobek sice byl technickým skvostem, ale nepoužitelný. 

Parametry výrobku, které charakterizují jeho kvalitu, můžeme hledat například v těchto oblastech: 

  • ZÁKLADNÍ PARAMETRY – rozměry, funkce, spolehlivost, vzhled, ergonimie, …
  • BEZPEČNOST – rychlost prohoření, bez ostrých hran, …
  • EKONOMIKA – cena, rentabilita, návratnost,  …
  • EKOLOGIE – bez obsahu olova, doba rozpadu na neškodné látky, …
  • LOGISTIKA – objem jedné dodávky, počet kusů v balení, dodávka na konkrétní místo, požadované množství, dodací lhůta, …
  • SERVIS – dostupnost, doba servisu (24/7), doba vyřešení závady, …
  • ORGANOLEPTICKÉ VLASTNOSTI – chuť, vůně, vzhled, …

Ideální by bylo, kdyby všechny parametry bylo možné měřit. Pak se dá snadno určit, kdy je výrobek kvalitní. Ne vždy tomu tak je viz. (chuť, estetický vzhled, …) O tom, které parametry je třeba sledovat a hodnotit závisí v jakém oboru pracujeme a co potřebují naši zákazníci.