Podnikatelský záměr je plán, představa podnikání. Jedná se o popis aktivit, produktů a způsobů se kterými chce živnostník, podnikatel, firma dosáhnout zisku. Podnikatelský plán bývá alespoň ze začátku důvěrným dokumentem. 

Podnikatelský plán by měl obsahovat:

  • cíle (operativní, finanční, strategické…) včetně způsobů, jak jich dosáhnout
  • prostředky potřebné pro naplnění záměru
  • příležitosti na trhu podporující záměr

Podnikatelský záměr je většinou koncipován na 1-3 roky. Slouží jako programový dokument na usměrňování firemních aktivit a je průběžně aktualizován dle měnících se podmínek, nebo nových příležitostí a rizik, které průběžně vyvstanou.

Je-li třeba podnikatelský záměr předložit bankám, potenciálním investorům, … pak detailně zpracovává minulou, současnou a budoucí výkonnost firmy. Obvykle zahrnuje plánované výkazy (rozvahu, výkaz zisků a ztrát a výkaz peněžních toků), které popisují vliv požadovaného financování na finanční situaci podniku.