Proces získávání a výběru spolupracovníka, nejsme-li profesionálními personalisty, bývá pro mnoho manažerů a podnikatelů velmi náročný a také stresující. Jeho výsledkem může být velký přínos pro vaši práci, ale bohužel stejně tak velká katastrofa. Paradoxně, příčinou katastrofy může být i to, že vše, co děláme, děláme s nejlepší vůli a ve snaze dosáhnout co nejlepšího výsledku. Naučit se personalistice sice lze, ale není to rychlé, ani snadné. Přesto je možné snažit se postupovat tak, aby riziko selhání bylo co nejmenší. Zde jsou naše tipy, jak uspět.
Tip 1: nechtějte se naklonovat
Povzdechnutí v úvodu tohoto článku je skutečně časté, avšak stejně jako časté, je špatné. Za prvé, není možné se nechat naklonovat. Je, ale možné hledat člověka, který je nám samotným co nejvíce podobný. Kdo jiný by nám měl rozumět? Za druhé, i když se nám to podaří, výběr „klonu“ je špatně. Člověk, který je nám podobný řeší věci podobně, jako my sami. To omezuje společný kreativní potenciál. Pokud jsme aktivní a dominantní typ, což se často u podnikatelů a vyššího managementu očekává, pak člověk nám podobný bude taky takový. To zvyšuje riziko konfliktu a zhoršuje jeho následky. Za třetí, podobný člověk má také podobná omezení. A to je chyba, neboť hluchý spolu se slepým dojdou vždy dál, než dva slepí či dva hluší.
Znamená to tedy, že bychom k sobě měli hledat protiklady? Ne úplně. Kolega by měl sdílet naše hodnoty, naši vizi a do jisté míry náš způsob myšlení, ale zde by měly podobnosti končit, máme-li se vzájemně doplňovat.
Tip 2: Definujte role
Hledám společníka, zaměstnance, dodavatele, experta, nebo od všeho trochu? Třeba se to vyjasní v průběhu. Pozor, tento styl myšlení není bezpečný. Pokud přesně nevíte, co chcete, můžete být jednak nepříjemně překvapeni tím, co získáte, a jednak se vám to bude velmi špatně hledat. Je potřeba, abyste si pro sebe dovedli jednoznačně stanovit, jaké budou vaše vzájemné role, až se vám podaří spolupracovníka získat. Jaká bude míra kontribuce, jaká bude míra zodpovědnosti, a hlavně, kdo bude hlavní šéf. Že přeci vy? Pozor, kolega to může vidět jinak.
Tip 3: Žádejte samostatnost
Jestliže nehledáte pouze zaměstnance, který vám administrativně ulehčí, ale skutečně kolegu, pak žádejte, aby byl samostatný a aby se v rámci daných pravomocí dovedl sám rozhodovat. Existuje mnoho lidí, kteří potřebují být řízeni, tj. dostávat přesné úkoly. Svou práci sice udělají, ale budou vás neustále zatěžovat tím, že vyžadují úkolování a dohled.
Naopak přílišná míra samostatnosti, projevující se hlavně tím, že takový člověk opouští roli, kterou má plnit, není příjemná a může být i nebezpečná. Pokud ovšem tuto vlastnost spolupracovníka obětujete jeho snadné kontrole, čeká vás s ním mnoho práce Tip: hledejte člověka, který vyžaduje vedení, tj. potřebuje, abychom definovali cíle a směry, ale v jejich rámci se operativně rozhoduje sám.
Tip 4: Přímí lidé výhodou
Pojmenovává věci přesně a pregnantně? Dívá se vám do očí? Usmívá se (nikoli strojeným americkým úsměvem s výhledem na zuby, ale v české kultuře žitým lehkým úsměvem)? Když něčemu nerozumí, zeptá se? Když nerozumí ani pak, zeptá se znova? Vše, co jsme zde popsali, nemusí platit doslova, i velmi dobří specialisté mohou být více odtažití, a i člověk přímý nemusí reagovat ihned. Jsou to ale atributy, které jsou výhodou.
Tip 4: Vzájemné sympatie
Řada podnikatelů si vybírá spolupracovníka podle toho, jak jsou jím sympatičtí, chcete-li, intuitivně. Sympatie jsou důležité, je to přirozený nástroj, který nám říká, s kým pracovat, a s kým ne. Vyprávějí mimo jiné o tom, jak nám je člověk podobný (viz Tip 1), protože sympatičtí jsou nám více ti lidé, kteří s námi sdílejí některé vlastnosti. Nicméně sympatie je možné podporovat manipulací, a pokud člověk, který s vámi komunikuje cíleně opakuje vaše gesta, a nebo slova, která používáte, jedná se o varování.
Tip 5: Porovnávejte
Láska na první pohled je krásná věc. Skutečné kvality oceníme až na základě porovnání z více možností. Na světě není ideál. Každý, s kým se setkáme má více některých, a méně některých jiných vlastností. To, co hledáme je pak spíše optimální kompromis, než jedna, skvělá vlastnost, která je na úkor ostatních. Rozhodně stojí za to otipovat více „kandidátů“, než vybrat jednoho jen proto, že nám byl extrémně sympatický (se všemi možnými nevýhodami, které z toho plynou).
Věříme, že vám naše tipy přinesou prospěch. Pokud s výběrem spolupracovníka potřebujete pomoci či poradit, neváhejte se na nás obrátit.