Svět je přehlcený novinkami a je stále těžší přijít s novým nápadem. O zisku z nového nápadu především rozhoduje:
- Originalita – novost
- Potřebnost
- Rychlost zavedení do praxe
Budoucnost firmy se zapojováním nových technologii a umělé inteligence je více a více založena na kreativních schopnostech pracovníků a manažerů. Firma potřebuje nové a originální nápady a to především od lidí, kteří rozumí svému oboru. Právě oni jsou schopni naplnit faktor potřebnosti nového produktu pro zákazníka. Také pak dobře ví, jak zajistit realizaci produktu. Otázkou je – jaké jsou cesty rozvoje? Právě tyto:
- externě najmout specializovanou agenturu s kreativními specialisty na nové produkty – tato cesta přináší skvělé výsledky, ale je velmi drahá.
- rozvíjet kreativitu u vlastních specialistů – je to levnější cesta, která i posiluje přirozený rozvoj zaměstnanců.
Je nutné říct, že si dnes nevystačíte jen s jednou specializací. Je třeba propojovat více specialistů do týmu, protože produkty jsou více a více náročnější. Tady navíc roste silná potřeba, aby se specialisté správně pochopili a dokázali provazovat své znalosti a nápady.
Kresba vtahuje do řešení a podporuje kreativitu
Začátek roku je většinou poznamenán přípravou strategie. Strategie je komplexní záležitost, která ovlivňuje celou firmu. Od produktů, přes procesy, technologie, zákazníky až po využití přirozených schopností jednotlivých zaměstnanců. Strategie vyžaduje definovat aktuální stav a budoucí stav, ale také vyjádřit hodnotu analyzovaných oblastí a potenciál na trhu. Ano, vše můžete popsat slovy. Jenže tak jako tak budete mít materiál o desítkách stran. Už na konci první strany si každý z textu zapamatuje něco jiného. Pro každého budou různé informace různě důležité. Cítíte, že mít jasnou “jednotnou strategii” ve firmě je hodně náročné.
Co kdybyste strategii nakreslili? Začnete od vize, mise. Zakreslíte je do časové osy a všichni ví, kam chcete jít a kdy tam chcete být. Postupně začnete popisovat konkrétní kroky strategie. Graficky stačí obdélník s výstižným názvem. Najednou vám vznikne mapa, kde i kroky strategie řadíte do časové osy a můžete vyjadřovat vzájemné vazby. Na jednom papíru se vám vytvoří obrázek celofiremní strategie, který může sloužit i jako plán a harmonogram s plněním.
Co oko vidí, na tom mozek pracuje. Jakmile logistik vidí obdélníček “optimalizace LOG”. Už se mu spojují jeho znalosti a zkušenosti s optimalizaci. Vidí toky materiálů, skladové zásoby, dodavatele apod. To vše stimuluje jeho představy a co je třeba řešit. Najednou mu vznikají otázky a nové nápady, co zkusit pro optimalizaci logistiky. Jak začíná sdělovat nápady, začíná být kreativní. Pokud byste před něj dali stránku textu, bude ji muset nejprve číst, analyzovat. Zbytečně zatíží mozek vším, co si musí zapamatovat a vůbec ho nemusí napadnout zásadní vazby.
Tak to funguje. Stimulujte mozek kresbou a on, jako počítač, začne poskytovat informace, které si uložil. Navíc je dokáže vzájemně propojovat a to i ty, které by běžně nepropojil. Vhodná otázka např. Není zde vztah? Nešlo by propojit? Není možné využít vedlejší …proces…? Zaměstná mozek, který začne hledat odpovědi a řešení. Kresba a otázka může vyvolat zcela nový nápad, který by za běžných okolností nikdy nevznikl.
Prostě nakreslíte-li nějaký symbol např. šipku nahoru, je to také vnímáno jako růst. Nakreslíte “plus” u panáčka, je to jeho silná stránka.
Kresba podporuje představivost a nabádá k vyjádření vazby
(co s čím souvisí, vzájemně se ovlivňuje).
Nebojte se a kreslete
Poznal jsem velmi málo manažerů, kteří, když se na poradě něco řeší, si stoupnou k flipchartu a začnou zapisovat a kreslit důležité myšlenky a vazby. Většinou je to tak, že všichni sedí a moudře mluví. Jenže po 5 minutách je myšlenek a nápadů velké množství a každý si je pamatuje jinak. To, co nakreslíte na flipchart, najednou upoutá zrak všech. Všichni si informace lépe propojují a nezapomínají na to podstatné. Mluví o nich více méně stejně, a co je důležité, rozvíjí je.
Co nakreslíte na flipchart, poutá pozornost a směruje myšlení.
Ano, patřím k těm, kteří u flipchartu stojí pořád a něco kreslí a píší. Mě osobně to pomáhá utřídit myšlenky. Největší radostí je, když se pak všichni zvednou a flipchart si nafotí na vlastní mobil. Dokonce na dalším jednání jej používají pro další follow up.
Zkuste kreslit nebo se přihlaste na náš webinář.