Volat poradce: +420 737 279 917
logo_vlastnicesta
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Jak připravit firmu na AI 

Fenomén umělé inteligence se stále více rozšiřuje a české firmy se dostávají do situace, kdy jsou nuceny uvažovat nad tím, jak nasadit AI do firmy. Na internetu existuje mnoho případových studií, jak reálně dokáže pomoci. Nikde se ale moc nemluví o tom, jak na to připravit svou vlastní firmu. A dá se vůbec na něco takového připravit? 
AI ve formách

Když se do hloubky zamyslíme nad tím, co znamená zavádění umělé inteligence do firmy, dojdeme k pár zajímavým (byť možná logickým) zjištěním.  

  • Strach zaměstnanců 
  • Úniky dat 
  • Kompletní reorganizace pracoviště 
  • Transformace myšlení nad stávajícími postupy 

A toto nepostihne jen jedno či dvě oddělení jako u zavádění nového systému. Postihne to všechna oddělení najednou. Bez výjimky. Jak tedy firmu připravit na největší změnu století? 

Strategie – jak zavést AI –  tady není žádná strategie  

Jako vedeni společnosti máte nezastupitelnou roli v tom, že vám ostatní věří.  Víte, co děláte. Ve chvíli, kdy jdete transformovat doslova celou firmu, tak to nemůžete nechat jen na zaměstnancích. Je potřeba si zhodnotit, jaký dopad to bude mít na jednotlivá oddělení. Je potřeba definovat procesy, které se budou automatizovat a digitalizovat a kde naopak bude hrát nezastupitelnou roli člověk.  

Jaká by měla být strategie zavedení AI:  

  1. Sepište si jaké funkce AI jste schopni používat – návrhy textů, zpracování dat, … 
  2. Vezměte si mapu procesů a označte, které procesy vám AI postihne  
  3. Sepište co je třeba v procesu změnit  
  4. Definujte nové kompetece  
  5. Aktualizujet stávající staretgii  
  6. …. rádi poradíme jak konkrétně strategii dopracovat  

Komunikace 

Častou chybou, kterou management dělá, je to, že zaměstnance postaví před hotovou věc. I když mají svému leaderovi věřit, tak je potřeba se připravit na vlnu odporu. Máme v sobě zakódovaný odpor ke změně. Ale není to změnou samotnou. Je to pouhý strach, že mě umělá inteligence nahradí a nebo že vše, co jsem se doposud naučil, můžu zahodit a začínat se vše učit znovu. AI zásadním způsobem nabourává status Quo. Ke strategii je proto nutné mít promyšlenou i komunikační strategii, aby bylo jasně komunikováno, že nechcete všechny povyhazovat a nahradit je AI, ale že jste na jedné lodi. A pokud se nepřizpůsobíte měnícímu se trhu, tak vás pohltí konkurence. 

Spokojenost zaměstnanců – odeberte nudnou rutinu  

Dovolím si nasdílet jeden tip. Umělá inteligence zvládá skvěle rutinní úkony. Když se tedy zaměříte na úkoly, které vaše zaměstnance ubíjí, tak je dost možné, že vám začnou naslouchat. Upřímně existuje jen málo lidí, kteří rádi dělají reporty. Účtárnu taky nebaví odpovídat na dotazy dodavatelů, v jakém stavu je faktura. Neznám obchoďáka, který rád řeší emailovou komunikaci, nebo markeťáka, který rád ukládá grafické podklady do 12 různých formátů. Odebráním rutinních, nudných úkolů vede k tomu, že lidé budou mít prostor na jiné (mnohdy důležitější) úkoly a to se projeví na jejich spokojenosti. Dnes je měřitelné, že  

Firma řízená daty 

Dalším krokem je posunutí dat na první místo. Možná jste slyšeli, že tou nejcennější komoditou (kromě času) jsou informace. Jinými slovy data. Aby mohla AI ve firmě fungovat, musí mít častokrát data, na kterých se učí a zpřesňuje. Pokud vaše firma funguji intuitivně, tak budete muset máknout. Musíte totiž veškeré své know-how digitalizovat, aby měla AI dost zdrojů a naučila se: 

  • Co dělá vaše firma 
  • Kdo jsou vaši zákazníci 
  • Jaké jsou hodnoty, kultura, procesy, postupy 
  • Jaké jsou očekávané výstupy 

Definujte si přínos 

I když uděláte všechny předchozí kroky, tak selžete, pokud si nedefinujete přínosy. Podle společnosti Gartner až 85 % firem při implementaci AI selže. Zapomínají si totiž definovat, jestli je přínosem návratnost investice v podobě úspory nákladů, času nebo někde jinde. Pokud neustále hledáte nového kolegu či kolegyni do obchodního oddělení, kteří ovládají dánštinu, tak teď můžete přestat. Ti stávající totiž zvládnou komunikovat se zákazníky v libovolném jazyce – přínosem je tedy škálovatelnost stávajících aktivit a úspora na headhuntingu. 

Testujte 

Rozhodně nespoléhejte na to, že zvolíte jeden nástroj umělé inteligence a budete mít vyhráno.  

Vždyť už dnes používáte Word na texty, Excel na data a tabulky, PowerPoint na prezentace apod. Pokud vás tedy zajímá, jaké jsou možnosti pro vaši pozici, tým či oddělení, ověřte si to na výborném zdroji – There‘s an AI for That. Stačí do hledacího pole napsat pozici a hned uvidíte, jaký dopad bude AI mít a jaké úkony lze s pomocí umělé inteligence řešit. Jo a jako bonus tam máte i seznam nástrojů AI pro jednotlivé úkony. Je to tedy i o tom otestovat různé nástroje a najít takové, které budou vyhovovat vám, vašim kolegům a vaší firmě. 

Pokud si však nejste jistí, jak to celé uchopit a jak nasadit umělou inteligenci do firmy, tak stačí jediné. Ozvěte se nám a najdeme řešení šité na míru vašim potřebám. 
 

Připravil/a

#ai #ai do firem #technologie #umělá inteligence

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat