Určeno pro | firemní zaměstnance |
Doba trvání | 2 + 1 den (podle konkrétních potřeb firmy a dovedností účastníků) |
Počet účastníků | max 8 |
Lektoři | Jiří Střelec |
Posláním interního lektora / školitele je zaujmout nové i stávající pracovníky pro firemní témata. Zapůsobit tak, že pracovníci si důležitá pravidla zapamatují a budou schopni je sami správně používat. Interní školitel tyto dovednosti potřebuje v sobě objevit a přirozeně používat při prezentaci na školení pro větší skupinu nebo i pro školení v malém kruhu. Součástí dovedností je také správně vybírat a připravovat tréninkové příklady, které účastnící školení sami musí realizovat, aby se upevnila jejich znalost nových pravidel. To vše školitel připravuje s ohledem na cílové skupiny pracovníků a jejich potřeby v souladu s firemní strategií a politikou.
Doporučení na začátek – výběr lektorů
Je velmi obtížné vybrat vhodné pracovníky pro interní lektory/školitele. Ne každý má schopnost být dobrým lektorem a ne každý bude zaměstnanci příznivě přijat. Ve hře kromě soft skills je také image lektora a i jeho pracovní výsledky. To je záležitost, která bývá často podceňována. Na začátek doporučujeme připravit si:
- vhodná kritéria pro výběr lektorů
- systém podpory a rozvoje lektorů
- plán aktivit lektorů aspoň na jeden rok
Následně je vhodné se pustit do výběru a tréninku lektorů. Zde nabízíme pomoc s přípravou kritérií, systémem, plánem a i fyzickým výběrem lektorů.
Trénink interních lektorů vyžaduje nejen zaujmout posluchače, ale také správně připravovat podklady a praktické příklady, na kterých budou trénovat nově získané poznatky. To je důvod proč trénink lektorů rozdělujeme na dvě části:
A) trénink praktických lektorských dovedností
B) příprava a zpracování školících materiálů
A) trénink praktických lektorských dovedností
Trénink je koncipovaný na 2 dny a vyžaduje již zvládnuté základy komunikace a prezentace. Pokud tomu tak není, začněte zde – Komunikace specialistů, techniků – praktický trénink. To proto, aby se budoucí lektoři / školitelé mohli plně soustředit na to, jak předávat informace a podpořit vznik nových návyků v průběhu a po školení.
Program tréninku:
- proces a strategie lektorování
- informace versus návyky
- osobnost a dovednosti lektora
- zájmy a vliv cílových skupin na školení a uvnitř firmy
- způsoby jak zaujmout
- způsoby školení / tréninku pro zvýšení správných návyků pracovníků
- vliv vizualizace na předávání informací
- příprava lektorování
- prezentace na kameru
- chyby a vyrušování při lektorování
- základy vzniku zkušeností a jejich uchování
- způsoby vyhodnocení školení
- rozbory cvičení prováděných na kameru
B) příprava a zpracování školících materiálů
Trénink je koncipovaný na 1 den. Ten však vyžaduje samostatnou přípravu lektorů, protože se trénuje na konkrétních školeních, které lektor bude vést.
Základem pro interní školení jsou kvalitní podkladové materiály (prezentace, šablony, příklady z praxe, ..) a správně zvolený postup jejich použití. To rozhoduje o tom, zda se školení pracovníci nadchnou pro téma, porozumí mu a budou schopni s materiály dále sami pracovat i mimo školení. I tyto materiály se interní školitelé potřebují naučit zpracovávat.
Program tréninku:
- zásady školících materiálů
- využití Public Relations a reklamních technik pro školící materiály
- vytvoření poutavých scénářů pro školení
- plán školení
- apod.
V rámci tréninku si interní školitelé budou sami dopracovávat školící materiály a prakticky zkoušet, jak se s materiály školí a pracuje. Jednotlivé zpracované podklady budou prezentovat účastníci na kameru. Vyzkouší si tak, zda školící materiály plní plánovanou roli.
Ukázky příkladů specifických situací školení
Jednotlivá témata budou protkána příklady z praxe a hlavně praktickým nácvikem účastníků v různých situacích, ve kterých se lektor ocitne např:
- zaujměte pracovníky pro školené téma
- naučte kolegy metodu analýza rizik, proces neshody, …
- připravte scénář školení / tréninku / kurzu / workshopu
- reagujte na nechápavé otázky
- ověřte jaké znalosti pracovníci na školení získali
- připravte školící materiály a praktické příklady např. pro vstupní školení, zlepšování procesů, FMEA, …
- apod.
Vhodné příklady budou upřesněny po poskytnutí podrobnějších informací o stavu a dovednostech účastníků tréninku. Výrazně bude přihlédnuto ke komunikaci s lidmi na různých organizačních úrovních.
Výsledek tréninku
Připravenost účastníka na samostatnou přípravu interního školení. Poznání sebe sama v konkrétních situacích při školení. Hledání vlastního způsobu lektorování tak, aby se účastníci cítili příjemně a při tom se naučili nové dovednosti, které budou schopni na své pracovní pozici využít. Zpětná vazba od ostatních účastníků a především lektora s využitím kamery. Doporučení pro zefektivnění komunikace a vytváření kvalitních vztahů v rámci firmy z pozice lektora.
Cena
Cena se odvíjí podle konkrétních požadavků zákazníka. Zavolejte a nechte si připravit program a kalkulaci na míru Vašim potřebám.