Většina firem je dnes řízena procesně. To znamená, že firma je „rozkouskovaná“ na jednotlivé procesy. Nejjednodušší přehled o rozdělení firmy na procesy představuje mapa procesů. Rozdělení umožňuje snadno se věnovat dílčím částem, tedy jednotlivým procesům a inividuálně je zlepšovat. Jsou-li procesy dobře navrženy jsou v nich vidět i všechny návaznosti na ostatní procesy. Firma je totiž celistvý systém, který drží a funguje efektivně jen díky svým vazbám. Při zlepšování se nesmí narušit vazby, které zajištují funkčnost systému jako celku.
Zlepšování je pak založeno především těchto aktivitách:
- rozbor procesu:
- potřebné činnosti
- způsob provedení činností s ohledem na jejich:
- náklady
- dobu trvání
- potřebnou kvalifikaci pracovníků
- modernizaci – robotizaci apod
- rozbor toku informací
- funkčnost vazeb
- způsob řízení nebo vedení
- využití informačního systému nebo jiných technologii
- strategie firmy a řízení změn
- monitorování procesu skrze metriky, kpi
- tvorba přidané hodnoty
- tvorba ztrát
- motivace pracovníků
- apod.
Zlepšování procesů je zcela individuální a je třeba zohlednit podnikatelský záměr firmy, styl řízení, obor ve kterém funguje, ale také firemní kulturu. Firma je totiž socio-technický systému, kde se prolínají technologie, schopnosti pracovníků a vlivy sociálních skupin. Jedno technické zlepšení může mít silný dopad na sociální chování týmů.
Počítejte s tím, že pro trvalé zlepšování budete potřebovat kombinovat více metod a z různých oborů, abyste dosáhli užitečných výsledků.