Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917

Six Sigma

Six Sigma je metoda využívající sběru dat, faktů a informací pro statistickou analýzu. Výsledky statistické analýzy jsou pak využívány k zlepšování obchodních, výrobních, logistických a dalších procesů. Hlavním cílem six sigma je minimalizovat ztráty v procesech.
106_52_original

Základem Six Sigma byly statistické metody aplikované do řízení procesů. V průběhu vývoje a kombinací dalších nástrojů kvality vznikla nová filozofie nazývaná Six Sigma.
Dnes je za Six Sigma považován komplexní, pružný podnikatelský proces k dosažení maximálního obchodního úspěchu firmy. Je založen na porozumnění potřeb a očekávání zákazníků, disciplinovaném používání informací, dat a statistické analýzy. To vše je využíváno k řízenému zlepšování obchodních, výrobních, logistických a dalších procesů.

Six Sigma si klade tyto cíle:

  • maximalizovat zisk
  • růst podílu na trhu
  • zvýšit produktivitu
  • redukovat obslužné doby
  • minimalizovat neshody, náklady, chyby a předcházet jejich vzniku
  • efektivně využívat zdroje
  • monitorovat procesy k jejich úspěšnému řízení
  • apod.

Six Sigma se snaží upravit firemní procesy tak, aby předcházely vzniku negativních jevů (ztráty, neshody, reklamace, apod.)

Vysvětlení základních pojmů:

Six Sigma – metodologie pro zlepšování procesů a kvality firmy, kterou zavedla společnost Motorola.
Sigma– směrodatná odchylka charakteristik procesu, převážně používaná v SPC (Statistical Process Control). Odchylka označující rozsah rozdílů nebo odlišností ve vybrané skupině položek nebo dat procesu.
DPMO – počet vad na milión příležitostí k vadě (Defects Per Milion Opportunities)
CTQ – hraniční meze rozhodující o kvalitě (Critical To Quality)

Nástroje Six Sigma

Six Sigma využívá při změně a vytváření firemních procesů na cestě k zisku celou řadu nástrojů, které znáte z obecného zajišťování kvality a také ze zajišťovaní systému jakosti dle ISO 9001. Většinou při zavádění norem ISO 9001, ISO/TS 169 49 se používají nástroje Six Sigma. Mezi základní nástroje patří:

1. Potřeby a očekávání zákazníka
2. Kreativní myšlení
3. Návrh experimentů
4. Procesní řízení
5. SPC – Statistické řízení procesů
6. Analýza rozptylu
7. Vyvážené vztahy – lidé, procesy, ekonomika
8. Průběžné zlepšování

K zavedení Six Sigma je využíván model DMAIC

Pro zavádění Six Sigma je využíván model DMAIC viz. obrázek, který původně vzešel z modelu PDCA. Model DMAIC je zřetelnější a komplexnější. Také silněji vnímá hlas zákazníků a hlas procesů.

Autor, poradce: Jiří Střelec

Související články:

Lean Six Sigma – 12 dotazů a odpovědí

Potřebujete-li trénink / školení na danou metodu kontaktujte naše poradce.

Připravil/a

#6 sigma #metoda #řízení procesů #six sigma

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat