Audit je proces, kdy nezávislý auditor prověřuje fungování dané oblasti. Získává nezvratné důkazy o tom, jak daná oblast funguje a odhaluje neshody, která brání dosažení cílů dané oblasti nebo jinému poslání. Můžete se potkat s auditory oblastí finací, procesů, managementu, lean manufacturing, 5S, bezpečnosti informací (kybernetická bezpečnost), komunikace, marketingu apod. Je velký rozdíl mezi externím auditem a interním auditem, Interní auditoři by měli spíše pomáhat “svým kolegům”, než jen poukazovat za vzniklé chyby formou zjištění či neshod.
Podívejte se na poradce Vlastní cesty, kteří se věnují Auditu.
Ve firemní praxi se často setkáváme s reaktivní komunikací. Až vznikne nějaká situace, pak manažer hledá, jak nejlépe zareagovat a co komunikovat. To je z našeho pohledu pozdě. Hlavně řada situací je již nezměnitelná.
PodrobnostiZavřít
Nevhodné informace se zakořenily v hlavách zaměstnanců a firemním prostředí. Vedení firmy, nebo jen projektu, vyžaduje aktivní komunikaci. Předem připravujete potřebné informace, předcházíte nevhodným situacím a hlavně komunikačně řídíte situaci. Nejste jen ve vleku nevhodných událostí.
Specialisté Vlastní cesty pomáhají manažerům, zaměstnancům zlepšit jejich komunikační dovednosti. Nejúčinnější je dlouhodobý praktický trénink, protože velmi často je třeba rozpoznat přirozené komunikační návyky a ty využít, rozšířit pro návyky nové. Vlastní cesta zajišťuje:
Prezentace je náročnější forma komunikace, kdy prezentující často stojí před větší skupinou posluchačů a má je zaujmout, až nadchnout pro hlavní sdělení, které si pro ně připravil. Hlavní sdělení by si měli posluchači odnést a na velmi dlouhou dobu i zapamatovat. Prezentující, nejen že musí správně zvládnout přípravu verbální komunikace, ale také musí zvládnout i neverbální komunikaci. Zjednodušeně by měl ovládat své chování a projevy těla natolik, aby podpořil smysl celé prezentace a to s ohledem na potřeby a styl posluchačů. Tato část komunikace bez školení / tréninku nejde bezchybně zvládnout.
To je ještě náročnější stupeň prezentace. Prezentující musí správně odhadnout postoje, názory, styl posluchačů a správně zvolit takové prvky, které cíleně vtáhnou posluchače do děje, aby zvýšil jejich zainteresovanost a prožitek.
Vyjednávání je snaha dvou a více stran s odlišnými pohledy, cílem je se dohodnout na nějakém společném postoji, závěru nebo věci. Výsledkem by měla být vzájemná dohoda užitečná pro všechny zúčastněné strany. Jedná se o aktivní výměnu informací pro rozhodnutí. Většinou jde o dlouhý proces, kde řešíte potřeby, motivy, přínosy jednajících stran. Velmi vhodné je mít připravenou vyjednávací strategii a kvalitní vyjednávací tým. Nezbytným základem jsou kvalitní informace.
Komunikace není jen o sdělení informace posluchači. Komunikace ovlivňuje chování, jednání, rozhodování. Manažeři komunikují proto, aby zaměstnanci správně vykonávali svou práci, byli úspěšní a hlavně je manažer nemusel stále kontrolovat. Manažer komunikací ovlivňuje a vytváří správné postoje, aby se zaměstnanci mohli sami správně rozhodovat v situacích, kdy není manažer na blízku. Komunikační techniky je třeba správně používat ku prospěchu firmy, týmu a zaměstnanců. Zde je zásadní také to, že komunikací vždy manipulujeme a měli bychom mít na paměti, že za vše co uděláme a řekneme, také neseme odpovědnost.
Má zásadní vliv na zvládnutí krizového stavu. Krizový stav většinou zasahuje celé týmy, firmu, občany vesnice, města nebo i celého státu. Znamená to, že všichni, kteří jsou krizí zasaženi, se musí určitým způsobem chovat a jednat tak, aby se krize dala zvládnout. Pokud nejsou informace správně komunikovány, každý se rozhodne podle sebe. Snadno tak vzniká chaos a zmatek. Smyslem krizové komunikace je správně vtáhnout ostatní do zastavení, vyřešení krize. Krizová komunikace je velmi náročná, protože dochází k ohrožení jistot nebo i života a lidé chtějí přežít. Většinou se jedná o komunikaci pod silným stresem. Základní zásady krizové komunikace najdete ZDE.
Jedná se o soft skill dovednosti, které pomáhají lidem se mezi sebou efektivně domluvit, komunikovat. Jde o to správně využívat verbální a neverbální prvky komunikace. Patří sem také správná práce s obsahem komunikace, tedy informacemi, které komunikuji. Obsah musí být doprovázen správnou formou. Formu tvoří buď grafika nebo v mluveném projevu neverbální komunikace.
Jakmile se ze zaměstnance stane vedoucí, je jeho povinností umět správně komunikovat. Komunikace je první a základní nástroj manažera. Všechny řeči o tom, že to já neumím, nevím jak na to, to mi nikdy nepůjde … jsou jen výmluvy a neprofesionalita na vedoucí pozici. Komunikace se z velké části dá odpozorovat a naučit. Vzhledem k tomu, že do vedoucí pozice se jednou dostaneme poprvé, tak také nevíme, co to znamená komunikovat jako vedoucí. Znamená to i změnu myšlení. Již nekomunikujete jen sami za sebe, ale Vaše slova jsou zákon a rozhodují o Vaší image, kreditu a autoritě. Jinými slovy, již nemůžete říkat, co Vás napadne. HR oddělení by mělo každého začínajícího vedoucího ihned poslat na školení komunikace. Chyby v komunikaci, které uděláte nikdy nelze vzít zpět. Komunikace se musí trénovat! Myslet si, že to dokážu říct, je omyl. Komunikace opravdu vyžaduje umět se postavit před tým a mluvit. Poznat, zda Vám myšlenky a informace samy tzv. naskakují, jak se chová Vaše tělo apod.
Online webinář komunikace nebo školení komunikace Vám pomůže jen doplnit některé znalosti, ale nedokáže odhalit Vaše přirozené komunikační dovednosti (silné a slabé stránky). Tady je trénink komunikace nenahraditelný a dozor zkušeného lektora také. Nikdy nechoďte na školení komunikace organizované jen na 1 den. V komunikaci měníte své roky zavedené návyky a vytváříte nové. Efektivní a účinné školení komunikace začíná dvoudenním tréninkem a pak musí následovat buď individuální tréninky nebo následné tréninky s měsíčními odstupy. Důležité je také trénovat situace z Vašeho firemního prostředí.
Znalostní linie je specializované online školení, e-learning Vlastní cesty. Krok za krokem jste veden k základnímu cíli – naučit se efektivně komunikovat na pozici vedoucího, manažera firmy. Navíc Vám autor linie Komunikace pro manažery pomáhá správně chápat jednotlivé znalosti. Kdykoliv máte možnost s ním konzultovat vlastní specifické případy. Představení znalostní linie najdete zde – Komunikace pro manažery.
Neverbální komunikace je komunikace všemi našimi výrazovými prostředky, ale beze slov a zvuků. Především sem patří oční kontakt, mimika, gesta, postavení těla a další. Co vše je zařazeno do neverbální komunikace najdete ZDE. Neverbální komunikací lidé sdělují informace a také postoje k poslouchanému nebo komunikovanému tématu. Může být vědomá i nevědomá. To podle toho, jak zná daná osoba projevy neverbální komunikace a umí je ovládat.
Verbální komunikace je komunikace s využíváním slov (jazykem), hlasu. Je zaměřená na to, co říkáme a jakým tónem hlasu to říkáme. Vypovídá něco málo o našich znalostech a postoji k tématu, ale také o způsobu komunikace, kterému jsme navyklí.
Komunikace bude efektivní pokud řečník dodržuje hlavní zásady, mezi které například patří:
Všichni chtějí změnu k lepšímu, ale nikdo nechce pro změnu něco udělat. Komunovat změnu je velmi těžké a dalo by se říci, že je to samostatná velmi náročná část komunikacce. jak na komunikaci změny se dočtete Komunikace změny.
Public Relations (vztahy/vazby s veřejností) jsou techniky, metody a nástroje, pomocí kterých firma nebo společnost vytváří, udržuje důvěryhodnost, vztahy a žádoucí povědomí se svým okolím (veřejností, partnery, dodavateli, zákazníky, politiky, a dalšími). Studuje jednotlivé postoje cílových skupin a snaží se je ovlivňovat. Základem Public Relations je poskytování informací veřejnosti a vybraným cílovým skupinám. Zároveň získávání zpětné vazby o dopadu a působení poskytnuté informace. Důležitým aspektem Public Relations je tedy obousměrnost komunikace (např.: na rozdíl od reklamy).
Strategie komunikace má jasně sdělovat kdo jsem, proč podnikám, co přináším na trh a lidem do jejich života. Úzce navazuje na vizi, strategii, cíle, misi a politiku. Pomáhá také s náborem nových zaměstnanců. Způsob jak komunikuji a co “přitahuje” určité typy zaměstnanců. Ukazuje jim, zda jejich kompetenční potenciál bude potřebný v naší firmě a zda se zde budou cítit dobře. Strategii firemní komunikace můžeme rozdělit na:
Ať komunikuji dovnitř nebo ven, vždy dodržuji určitý postup komunikace. Jinak nebude strategie komunikace efektivní. Komunikační postup je:
Více se dovíte Interní komunikace může oddálit naplnění strategie, …
Interní komunikace je zaměřená, jak a co komunikovat uvnitř firmy. Je nesmírně důležitá, protože rozhoduje o tom, zda se budou zaměstnanci angažovat, využívat vlastních silných stránek, samo-vzdělávat se, dodržovat procesy a nastavená pravidla, ale také chápat a respektovat postoje a rozhodnutí managementu.
Interní komunikace je povinnost managementu. Bez ni nejsou schopni správně vést své zaměstnance. Prostě leadership bude jen prázdné slovo. Interní komunikace je o nastavení pravidel a procesu od TOP managementu až po posledního vedoucího, kdy, kdo a jak se:
Samozřejmostí je opravdu včas důležité informace komunikovat. Nejhorší je když se komunikují témata až pod tlakem zaměstnanců. Skvělá interní komunikace předchází sdělováním informací vzniku událostí. Zaměstnanci jsou na událost připraveni “dříve než událost nastane”.
Často se připravuji i scénáře komunikace. Ty se využívají pro krizovou komunikaci nebo v oblasti managementu rizik.
“Na základě zkušeností bych si dovolil tvrdit, že komunikace by měla zaujímat od 20% kapacity vedoucího a směrem nahoru k TOP managementu postupně růst až na 60%.” – Jiří Střelec, specialista na komunikaci a management.
Více se dovíte Proces interní komunikace, …
Plán je konkrétní dokument, který po celý rok nebo po dobu významnou např. období řešení krize definuje:
Máte zájem o šablonu plánu komunikace, napište nám.
.
Chcete rozvíjet své dovednosti? Inspirujte se přehledem kurzů z oboru Auditu.
Podívejte se na reference z oboru.
Hledáte inspiraci z oboru? Projděte si články Vlastní cesty.
Vlastní cesta s.r.o.
Jiří Střelec
Tichého 11 , 616 00 Brno
+420 737 279 917
info@vlastnicesta.cz
IČ: 29212154
DIČ: CZ29212154