Dokud jsou peníze, nic se neřeší
V praxi, a zvlášť ve velkých firmách (korporátech), to funguje tak, že dokud je dostatek “peněz”, tak se nic neřeší. Přeci si nikdo nedovolí narušit něco, co funguje dlouhou dobu. To si prostě nikdo nevezme na triko. Tady spíš vítězí strach, že:
… nejsou lidé …
… co když strhne troublemaker ostatní …
… oni začnou stávkovat …
…. doplňte si vlastní strach nebo výmluvu, kterou používáte …
Tento strach vede k celé řadě výmluv. Pozor, toto vlastně brzdí rozvoj firmy a může to vést i k demotivaci a tedy i brždění schopných pracovníků.
Situace se zcela otáčí v momentě, kdy dojdou peníze, a nastoupí strach o existenci firmy. Tady je cíl jasný: PŘEŽÍT A ZACHRÁNIT CO SE DÁ. Často jsem slyšel od majitelů větu – “Řekněte, co mám udělat. Udělám to, jen aby firma přežila.” V tento moment začíná vznikat pozitivní strach. Strach, který rozhýbe manažery k odstraňování tolerance neschopnosti. Tolerance nekvality a nedodržování rozumných a prospěšných pravidel.
Snahou každého managementu je, aby krize trvala co nejkratší dobu. V době krize působí krizové faktory, které Vám způsobují ztráty. Nikdo nechce, aby ztráty rostly, v krizi se hraje o čas a bezchybnost. Procesy má firma právě proto, aby trvale produkovala bezchybné produkty a výstupy.
V krizi Vás chyby táhnou k dalším ztrátám
Management v krizi potřebuje, aby každé nařízení, každá činnost, byla provedena napoprvé a správně. Není prostor pro chyby a není prostor na vysvětlování. Každá chyba Vám způsobí další ztrátu:
- časovou – musíte najít prostor na její odstranění
- nákladovou – každá činnost vždy stojí peníze, také může zničit materiál, na který budete čekat další týdny a díky tomu nemůžete dokončit zakázku, kterou potřebujete mít zaplacenou.
- lidskou – přijdete o kapacitu člověka a převážně toho schopného. Někdo, kdo měl pracovat na aktivitách, které odstraní krizi, najednou musí pracovat na odstranění chyby.
- ztráta u 3. strany např. u zákazníka – někdy navíc dochází k poškození zákazníka, prostě nedostane to, co potřebuje, a vy přijdete o zakázku nebo projekt.
Zkuste si vyčíslit, o kolik přijdete jednou takovou chybou. Zjistíte, že startujete min na 2 a více hodinách a nákladově jdete spíše již od 5.000 Kč nahoru. Většinou se děje to, že neschopný pracovník Vám vygeneruje i několik chyb za týden a to je prostě nepřípustné.
Pozn: Dávejte velký pozor na neúplné informace a výstupy. Ty často používají neschopní pracovníci a způsobují, že chyby Vám působí paralelně, aniž si to uvědomujete. Navíc uděláte “polovičaté” rozhodnutí. To nikdy nenese kvalitní řešení.
V krizi musí skončit úlevy a diskuse
V krizi potřebujete vydat příkaz a ten musí být splněn. Více než kdy dříve se potřebujete spoléhat na to, že odpovědná osoba použije správnou logiku a zná procesy, které má dodržet. Prostě se velí a počítají výsledky.
Procesy a pravidla mají zaměstnancům pomáhat být efektivní a manažerům dávat jistotu, že výstup bude na 100% perfektní. Krize je ten “správný” moment, kdy jednoznačně zjistíte, kdo dodržuje a kdo nedodržuje procesy, nařízení a pravidla.
Položím Vám otázku – Chcete mít ve firmě pracovníka, který nedělá to, na čem jste se dohodli a co opravdu firmě pomáhá? Určitě ne!
Nyní musíte ukončit jakoukoliv toleranci na výmluvy, úlevy, neschopnost nebo obcházení procesů. Ten, kdo nedodrží proces nebo dohodnuté pravidlo, poškozuje firmu. V krizi ji poškozuje 2x více viz ztráty výše.
Krize Vám nyní ukáže, kdo procesy zná a kdo ne. Nebo také zjistíte, že zpracování procesů bylo vlastně takové hezké cvičení, které stálo firmu spoustu peněz, nebo také zjistíte, že nemáte procesy správně nastaveny.
Pokud se stane, že pracovník dodrží procesy a výstup není správný, je to informace o tom, že je špatně nastavený proces. Když se Vám něco takového stane, okamžitě nechte vlastníka procesu provést změnu. Zrušte dlouhé schvalovací procesy a s krizovým týmem ihned změnu zaveďte do praxe.
Další varování
Chcete vést dlouhé diskuse o tom, že je řešení náročné? Nebo že se vše musí znovu a znovu zvážit? Diskuse Vám oddalují změnu stavu krize ve stabilitu a prosperitu. Všichni, kteří by rádi diskutovali, Vás nyní brzdí. Prostě mají podat výsledky a nejlépe samostatně. Uplatňujte rozumná pravidla, která přináší benefity a všichni, kdo jsou proti nebo chtějí diskutovat, ať raději diskutují co nejdále od Vás.
Chcete přežít krizi, vyžadujte dodržování pravidel. Zjistíte, kdo je loajální s firmou a kdo je opravdu schopný.
Krizový management – znalostní linieMáte zájem se naučit správně a rychle vyřešit krizi firmy? Chcete získat šablonu na krizový plán? Chcete mít efektivnější firmu než byla před krizí? Nastudujte si znalostní linii “Krizový management“. Jste-li odběratelem newsletteru Vlastní cesty, požádejte o slevu Jiřího Střelce. |
---|