Denním chlebem manažerů je sdělovat myšlenky a vysvětlovat smysl rozhodnutí, procesů, strategie apod. Jakékoliv nepochopení nebo nedorozumění způsobuje velké ztráty. Jen si představte, že zadáte úkol a při jeho odevzdání dostanete něco jiného. Pracovník vám na vysvětlenou sdělí, že to pochopil jinak. Je to jeho chyba? Chyba je na obou stranách, ale promrhaný čas nejde vrátit zpět, stejně jako ztracenou energii. Nemluvě o zklamání nebo dokonce naštvání, jak jste vše správně sdělili a jak je možné, že to nepochopil.
Kreslení podporuje pochopení a usnadňuje komunikaci
Situace a požadavky jsou více a více složité a kvalita je dána detaily a řádným pochopením. Ukažme si to na příkladu.
Příklad: Potřebujete nastavit optimální kapacitu pracovníků (pracovní pozice) tak, aby nebyli přetížení, ani nevytížení. Prostě mohli práci zvládat. Jediná cesta je, jejich činnosti kvantifikovat a zaměřit se na pouze na ty, které zabírají nejvíce času, a optimalizovat je. Naopak činnosti, které se neustále mění, nebo ad hoc vznikají a jejich objem i doba zpracování se špatně odhaduje, ty se těžko kvantifikují a také těžko optimalizují. Jenže je velmi málo pracovních pozic, které by měly podíl takových aktivit větší než 50%.
Dále bych musel popisovat, jak vše počítat a proč je to možné spočítat. Také, že se nejprve zajímám o pravidelné, rutinní činnosti a o to, kolik % mi zabírají, a teprve pak řeším ad hoc činnosti. Už teď mám hodně popsaných řádků.
V textu se lidé ztratí! Je to z několika důvodů. Každý si pod stejným slovem představuje různé věci, tvary, situace. Je to proto, že máme různé zkušenosti, pracovali jsme s jinými aplikacemi apod. Vyzkoušejte si sami pro sebe, co si představíte pod slovy
Rozeberme jen slovo aplikace. Vaše představy mohou být
- aplikace barvy, tmelu, …
- aplikace jako SW software
- aplikace jako hardware HW
- aplikace jako kombinace HW a SW
- …
Teď si představte, že jste na jednání se zákazníkem a používáte slovo aplikace a samozřejmě předpokládáte, že pod aplikací si představuje to, co vy. Můžete být krůček od toho, že vaše a jeho představy později narazí na tvrdé vzájemné nepochopení.
Stěží budete hledat 2 a více lidí, kteří si s jistotou představí úplně to stejné. Mnohokrát jsem to vyzkoušel na školení komunikace. Najednou si všichni uvědomili, jak je těžké přesně a správně předat byť jedinou myšlenku.
Kresba vás donutí myšlenku zjednodušit a správně vyjádřit!
Co kdybych použil kresbu viz obrázek. Nebude se to na obrázku lépe vysvětlovat? Ano, bude. I vám samotným začne postupně docházet, co je důležité a co si musí ostatní zapamatovat, aby práci udělali skvěle. Kreslení vás naučí lépe vést pracovníky.
Kresba podporuje zapamatování podstaty
Kresbu si každý může vzít s sebou a při pohlédnutí na obrázek se mu vybaví naše diskuse. Obrázek, kresba přitahují vzpomínky a informace se šíří i po vašem jednání.
Jak nakreslit vlastní myšlenku
Určitě si vybavíte někoho ze svého okolí, kdo si na poradě, místo aby dával pozor, znuděně čmáral různé tvary. Možná se nudil, možná také přemýšlel. Možná si také uvědomil kreslením, co má dělat. V každém případě trénoval kreslení. Je na každém z nás, co budeme kreslit. Každý se může naučit kreslit. Někdo více, někdo méně.
Jak začít? Třeba takto:
- Uvědomte si, co potřebujete kreslit – finanční manažer potřebuje čísla a grafy, vedoucí výroby zase schémata strojů, manažer kvality zase procesy …
- Vyhledejte si vhodná témata na Googlu v obrázcích
- Obkreslujte a pamatujte si tvary
- Začněte od jednoduššího symbolu, věci – panáček, růst, proces, …
- Připravte si vlastní knihovnu symbolů a prvků
- Na každé poradě nakreslete jednu myšlenku
- Běžte na webináře kreslení pro manažery
- Začnete vyjadřovat složitější myšlenky – strategii, smysl projektu, motivaci, ..
Máte-li zájem se zdokonalit a získat řadu tipů, jak využít kreslení pro vlastní manažerskou praxi, zkuste náš webinář “Kreslení jako efektivní komunikace manažera”.
Otázka do diskuse
aké přísloví vyjadřuje kresba na obrázku? Odpovědi pište do diskuse.
Kresby připravila: Kristýna Moravec Sataryová