Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Jaký vliv má komunikace manažera na atmosféru ve firmě?

Pojďme na podstatu věci. Zásadní vliv na výkon zaměstnance kromě podmínek v práci, vybavení, smyslu činností má to, jak se cítí. Náš pocit je silně ovlivňován tím, jaká je atmosféra v týmu. Atmosféra má tím větší vliv, čím firma více prochází změnami nebo krizovými obdobími. Právě za atmosféru v týmu nese odpovědnost manažer. I Když to vypadá, že se jedná o neuchopitelnou záležitost, existují konkrétní způsoby, jak každý manažer může vytvářet pozitivní atmosféru v týmu. JAK?
atmosfera tymu firmy - komunikace leader

Chcete předejít fluktuaci kvalitních zaměstnanců? Chcete, aby se zaměstnanci cítili ve vaši firmě dobře? Chcete, aby vás zaměstnanci skvěle hodnotili u nových pracovníků, na atmoskopu? Přejete si, aby sami rádi chodili s novými nápady, byli kreativní a tedy inovativní? Je vaším cílem efektivní spolupráce v týmu a vysoká produktivita? Pravděpodobně je vaše odpověď na všechny tyto otázky ano. Práce s atmosférou v týmu je cesta k dlouhodobému dosahování těchto cílů. Nevyžaduje zvláštní náklady.

Vliv manažera na atmosféru ve firmě

Věřím, že jste zažili stav, kdy jdete do práce s “blbou” náladou. Přijdete a šéf nebo kolega řekne pár vět, kolegyně se usměje a máte hned náladu mnohem lepší. To stejné samozřejmě funguje i doma v rodině. Prostě naše postoje a komunikace dokáže ovlivnit to jak se cítíme.

Když manažer vidí, jak se cítí jeho tým, může vlastní komunikací ovlivnit jeho náladu. Nemusím říkat, že pozitivní nálada má pozitivní vliv na výkon, spolupráci a také velmi silný vliv na naše zdraví. Je prokázáno, že negativní lidé trpí více onemocněními.

Hlavně platí, že kde se zaměstnanci cítí dobře a mají výsledky, nemají důvod z takového týmu odcházet.

A tak opravdu skvělí manažeři zaměstnance inspirují, motivují a ve firmě vytvářejí a podporují přátelské vztahy. Špatní manažeři však vytvářejí dusnou atmosféru, která nepřináší nic dobrého.

Manažeři jsou zodpovědní za atmosféru v týmu.

Aktivní komunikace je cesta k pozitivní atmosféře týmu

Z průzkumu z roku 2021 vyšlo, že je dle 86 % zaměstnanců a vedoucích pracovníků hlavní příčinou selhání na pracovišti nedostatek efektivní firemní komunikace. Podle odborníků jsou tak komunikační dovednosti nejdůležitější kvalitou manažerů. Efektivní komunikace předchází nedorozumění, zvyšuje produktivitu i motivovanost v týmu a zvyšuje také důvěru zaměstnanců ve vedení společnosti. Leadership založený na jasné a pravidelné a hlavně aktivní komunikaci se silně promítá do pracovní atmosféry.

Manažer tak musí být aktivní a nečekat až vznikne špatná atmosféra, protože ta sama ráda vzniká. Je třeba neustále vytvářet pozitivní atmosféru pro pozitivní výsledky. (Pozor existují výjimky, ale o nich tento článek není.) Když vytvoříte správnou atmosféru v týmu, zaměstnanci si ji dokáži udržovat sami a rozvíjet ji. Budete mít pak méně práce.

Panuje ve vašem týmu pozitivní, nebo negativní atmosféra?

Pozitivní atmosféra je bezesporu přínosná nejen pro vaše zaměstnance, ale i samotné podnikání. To ostatně dokazuje řada benefitů, které jsou s dobrou atmosférou ve firmě spojené. Jak ale poznat, jaká v týmu panuje nálada?

Ukažme si to na negativní atmosféře, protože právě ji je třeba co nejrychleji odhalit a změnit! Manažera může na nepřátelskou a demotivující atmosféru upozornit řada signálů.

Signály o negativní atmosféře začínají nenápadně a postupně gradují. V začátcích je také řada manažerů ani nezachytí nebo je nebere vážně. Jak signály postupně rostou (nejsou zde uvedeny všechny, jen vybrané):

Nenápadné úšklebky a uhýbání v neverbální komunikaci

Změny přichází dosti nenápadně. Při návalu práce si manažer ani nevšimne, že dochází ke změně nálady zaměstnance a celého týmu. Právě jejich nálada vytváří celkovou atmosféru týmu. První signály mohou být jen drobné úšklebky, uhýbání očí při jasné odpovědnosti na daného zaměstnance, nepřítomný pohled a řada dalších. Příčina může být různá. Začněte si více všímat. Ověřte, zda dochází k nárůstu a pocit v týmu je jiný, než zájem řešit, být úspěšný.

Negativní názory

Zaměstnanci naladěni na to, že problémy se řeší, navrhují konstruktivní řešení. Dokonce více variant. Jakmile jejich myšlenky začínají u “nejde”, “to musí někdo jiný”, “proč já/my”, …apod. je to informace, že se něco změnilo v mindsetu. Je to natolik silné, že to začíná pracovník ventilovat. Negativní názory již neumí zpracovat. No a atmosféra se zásadně začíná měnit.

Nárůst konfliktů mezi zaměstnanci

Pracovníci mezi sebou mají konflikty. Nechtějí spolupracovat na úkolech nebo si hledají zástupné výmluvy. Úšklebky nebo​ negativní názory jsou směřovány na jiné členy týmů. Na poradě se objevuje “mlčící dusno”.

Zaměstnanci se o firmě vyjadřují negativně

Nespokojení zaměstnanci často své pocity sdílejí se svými kolegy. Rozšiřují se diskusní skupinky a tím se posiluje jejich negativní atmosféra. Pozn: to samo je možné rozpoutat i pro pozitivní atmosféru. To je dokonce cílem.

Horší fáze je, když se o firmě začnou negativně vyjadřovat i na sociálních sítích nebo firemních fórech. V některých případech může vést sdílení negativních zkušeností až k poškození pověsti vaší společnosti.

Negativní reakce na rozhodnutí manažera

Zaměstnanec posílen názory již veřejně známé negativní atmosféry má jen malý krůček ji zmínit otevřeně a ve střetu se svým manažerem. Napřed jen malém rozporu na nějaké méně významní rozhodnutí. Posléze může jít o mnohem zásadnější.

Ztráta motivace zaměstnanců

Dalším varovným signálem může být ztráta motivace. Poznáte ji tak, že zaměstnanci dělají jen nutné minimum, jsou méně produktivní a odvádějí práci v nižší kvalitě. Mnohdy také pozdě přicházejí do práce a dělají si delší přestávky než obvykle.

Zaměstnanci se bojí vyjádřit svůj názor

Negativní atmosféru v týmu můžete odhalit i podle toho, že se zaměstnanci bojí mluvit. V přátelském prostředí členové týmu přicházejí s novými nápady a inovacemi. Nepřátelské prostředí naopak zaměstnance izoluje od ostatních. O své nápady se nedělí, protože mají pocit, že jejich názor nikoho nezajímá.

Vysoká fluktuace zaměstnanců

Jedním z nejdůležitějších ukazatelů špatné pracovní atmosféry je vysoká fluktuace zaměstnanců. Je to již vlastně poslední zásadní signál. Zaměstnanec jednoznačně říká v tomto já pracovat nebudu. (Pozn: prosím to platí po vyloučení přirozené fluktuace, běžné změny pracovního místa apod.)

Fluktuace zaměstnanců je spojena s vysokými náklady, které jdou ročně podle velikosti firmy do milionů korun. Pokud se i vy potýkáte s vysokou fluktuací, její příčinou může být právě špatná atmosféra v týmu.

Jak zlepšit atmosféru na pracovišti?

Jsou výše uvedené signály přítomné i na vašem pracovišti? Pak je třeba se pustit do práce a začít aktivně měnit atmosféru, než začnete sklízet negativní výsledky. Mezi negativní výsledky si přičtěte i ztrátu vlastního manažerského kreditu. Na ten přijde vždycky a to ze strany nadřízených i zaměstnanců.

Pojďme se podívat na to, jak změnit atmosféru v týmu.

  • Buďte sami pozitivní
  • Najděte si, co Vás pozitivně nabíjí
  • Šiřte pozitivní témata​​ – pravidelně a adekvátně stavu týmu
  • Zastavujte negativní, nekonstruktivní diskuze – max 5 min
  • Podporujte radost z výsledků
  • Zlepšujte komunikaci vlastní a svých zaměstnanců
  • budujte hrdost na to, co jste jako tým dokázali společně
  • ….

Všechny výše uvedené body je třeba se naučit a jde to! Pasivita vám způsobí, že vám atmosféra přeroste přes hlavu a někdy pak již není možné ji změnit bez následků (odchody zaměstnanců, averze na kolegu …). Chcete se to naučit? Pak začnete na praktickém tréninku UZDRAVTE KOMUNIKACI. UZDRAVÍTE FIRMU. Pomůže vám rozpoznat atmosféru, kterou v týmu máte. Naučíte se, jak vaše komunikace působí na ostatní a získáte efektivní způsoby komunikace pro vytvoření pozitivní atmosféry.

Závěr

Dopady negativní pracovní atmosféry, mohou být pro firmu devastující. Je proto zásadní, aby manažeři:

sledovali atmosféru týmu

převzali odpovědnost za atmosféru

vytvářeli adekvátní (nejlépe pozitivní) atmosféru

zlepšovali se ve vnímání týmu a v komunikaci

Komunikace má na vznik atmosféry největší vliv. Nejlépe s atmosférou pracují pozitivní a konstruktivně aktivní manažeři. I na tom se dá zapracovat. Je to totiž jen o našem postoji k životu a pak o technikách, které jsou všeobecně známé. Není možné pasivně čekat až něco nastane, je třeba hned při prvních náznacích začít reagovat.

Začnete-li správně vytvářet atmosféru v týmů, sklidíte ovoce v podobě spolupráce, inovací, kreativity a hlavně i úsměvu od svého týmu. Za to to rozhodně stojí. 🙂

Připravil/a

#atmosféra týmu #komunikace #pozitivní zprávy

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat