K čemu slouží?
K-metoda slouží k přípravě komunikační strategie s masovým médiem; novinářem, případně i s jinými zájmovými subjekty.
Historie vzniku
Snahy o vytvoření standardizovaného systému přípravy strategie pro komunikaci s médiem spadají do počátků 20 století. Jejich skutečné zintenzivnění se však datuje do doby masivního rozmachu televize jako nového média. Nevýhodou většiny strategií stanovujících jak se chovat v komunikaci s médiem založených na jednoduchém a snadno pochopitelném principu byla jejich malá flexibilita – neschopnost přizpůsobit se konkrétní situaci. Nevýhodou těch flexibilních byla špatná zapamatovatelnost a z ní plynoucí problémy.
Systém založený na jednoduše pochopitelném principu stěžejních zásad komunikace s možností jejich flexibilního výběru se začal poprvé používat pravděpodobně v 80. Letech v USA. K-metoda je jeho pokračováním, ale současně rozvinutím.
Jak se používá?
Použitím K- metody vzniká snadno zapamatovatelný souhrn určitého počtu písmen „K“ označujících jednotlivé prvky plánované strategie komunikace. Strategie vyplývá z dané situace a z parametrů očekávané komunikace. Jednotlivé prvky jsou voleny z širšího vzorku možností s pevně stanovanými vlastnostmi a situacemi, ve kterých je vhodné je použít.
Kdy se používá?
Kdykoli v rámci přípravy komunikace s novináři, a to buď jako reakce na konkrétní situaci, nebo i při plánování strategie mediální komunikace v obecné míře. K-metoda může být zahrnuta na obecné úrovni do procesu reakce na mediální podněty a výměny informací s médii.
Jaké jsou přednosti?
Použití K-metody při volbě strategie vaší komunikace s novinářem vám přinese
- Pevný záchytný bod, kterého se budete moci neustále držet
- Spolehlivý nástroj rozhodování se dostanete-li problémovou otázku
- Jasný rámec, jak chcete s médiem komunikovat, jak vůči němu hodláte vystupovat a kam chcete komunikaci směrovat
- Nástroj ujasnění si parametrů uvedených v předchozím bodu ještě dříve, než se dostanete do kontaktu s médiem
- Oporu v nejistotě, pomoc při odstranění nervozity a trémy, pomoc při strachu
Jaká je technika ?
Základem K-metody je tabulka parametrů komunikace. Parametry jsou slova, nebo slovní spojení začínající na „K“ (například „Konkrétnost“). Každý parametr má popis co znamená (co přesně je v mediální komunikaci konkrétnost?) a dále vlastnosti; situace do kterých se hodí a do kterých ne, se kterými jinými parametry je vhodné jej kombinovat, se kterými ne, atd. Společně se s popisem a parametry je rozepsán do tabulky.
Nastane-li situace, ve které je potřeba komunikovat s médiem či novinářem a chceme K-metodu použít pro její ulehčení, musíme tuto situaci nejprve analyzovat z několika pevně stanovaných hledisek (třeba: jedná se o konfliktní téma?). Na základě vyhodnocení těchto hledisek vznikne konfigurace příznaků.
Zjištěné příznaky jsou následně porovnány s tabulkou parametrů komunikace. Z tabulky jsou vybrány ty parametry, které vyhovují dané situaci, a z nich je vytvořena konfigurace pro konkrétní komunikaci. Výsledkem je třeba „2K – Kontrola a Konflikt“, přičemž každý z parametrů představuje část strategie, která je pro danou situaci nejvhodnější. Pro každou situaci můžeme zvolit novou konfiguraci a díky ní se připravit.
Kromě samotných „K-parametrů“ metoda zahrnuje řadu pravidel a doporučení, které je potřeba dodržet aby byl proces komunikace s médiem úspěšný. K-metoda není konečná; může být rozšiřována o další parametry. Na základě zkušeností je možné vytvářet šablony zásad a také evaluovat vyzkoušené konfigurace; co se ukázalo jako funkční, co nikoli. Její správné používání zrychlí, zpřesní a zjednoduší vaši komunikaci s médii.