Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Smyjte strach a trému z komunikace

Obavy z reakce zaměstnanců nebo obavy z reakce publika prožívá manažer stejně jako herec. Oba musí komunikovat, vtáhnout druhou stranu do děje. Manažer navíc nese na svých bedrech odpovědnost za dlouhodobou existenci firmy. Nejde umění herců přenést do managementu? Představte si, že jste herci. Znáte text. Víte, jak navodit ten správný dojem. Sdělit vše přesně tak, jak chcete. Navíc necítíte trému, strach. V této chvíli jste sebevědomý šéf a víte, co chcete. Jste v roli.
Mime cleaning glass with sponge. Shallow depth of field.

Je nebo není rozdíl mezi hercem a manažerem?

Jaké je hlavní poslání managementu? Dělat taková rozhodnutí a aktivity, aby zaměstnanci dotáhli práci do konce a měli hotovo. K tomu využívá hlavní nástroj komunikace. Manažer musí vyjádřit myšlenku tak, aby ji zaměstnanci pochopili. Dát příkaz, aby jej respektovali. Předat emoci, aby pochopili vážnost nebo význam situace. 

Jaké je hlavní poslání herectví? Herectví je všude kolem nás. Hranice neexistují. Hrát můžete všude a hrát může každý. V současné době můžete v kultuře vidět experimentální představení, kde se nehraje jen na jevišti, ale mezi diváky, v různých typech prostoru, venku, využívá se různých technologií. Všichni jsme herci a vždy máme určitou roli, podle toho kde se nacházíme a jaká je naše pozice. Jste matka, otec, bratr, manžel, manažer, zaměstnanec. Role jsou určeny a scénáře si tvoříte sami.

Jako manažer, svou prezentaci přednášíte nejen v zasedací místnosti, ale na různých místech. Máte své jeviště, stojíte před lidmi, ve Vašem případě před zaměstnanci. Vy jste v té chvíli herec, všichni ostatní diváci.

Herec má stanovený text, emoce, pohyb, vše čeho má docílit a přesně to dělá. Do divadla dojdou lidé-diváci a herec hraje. Herec je nástroj, který podle potřeby může být v roli vedoucího manažera, stejně tak jako v roli motivovaného zaměstnance. Má v konkrétní moment určený text, co říct a co by si divák měl v tuto chvíli odnést z divadla. Ponaučení, zamyšlení, dobrou náladu a mnohé další.

Manažer je konkrétní role, která má stanovený cíl, motivaci, co chce sdělit a čeho dosáhnout. Texty si musí připravit sám. Emoci musí vyjádřit podle aktuální situace. Nemá nic předepsané, jen jakých výsledků má dosáhnout se svým týmem. Podle toho, jak odhadne situaci a své zaměstnance, takové sklidí výsledky. Má přeci jen maličkou výhodu. Své publikum může studovat po celou dobu jejich zaměstnaneckého poměru.

Už tady je poznat, že velké rozdíly v komunikaci managementu a herce nejsou. Naopak zde mohou vznikat synergie.  

Jak komunikací vtáhnout do děje?

Stejně jako herec i manažer musí své diváky vtáhnout do děje. Ideálně tak, že zapomenou na své okolí a budou prožívat představení, budou prožívat svou práci. Manažer musí vytvořit zajímavost, vystihnout potřebu, posílit motiv, umět říct správnou pochvalu nebo oprávněnou kritiku. To je jen malinká ukázka základu pro vtažení zaměstnance do děje. Zaměstnanec musí cítit, že je komunikace pro něj a  musí jej osobně zasáhnout. 

Je důležité absolutně ovládat sami sebe, jinak děj nerozvinete a nechtěně diváka vyhodíte z kontextu. Správnou technikou, které se učí herci, poznáte své tělo, hlas, mysl, svoje možnosti a limity. Zkuste si říct: Dobrý den, jmenuji se ……

  • Stejnou větu opakujte v následujících emocích (natěšenost, obavy, naštvanost, směšnost)
  • Přidejte různé typy gest (způsob zvednutí ruky, jaká je  rychlost zvednutí, pohyb rukou)
  • Přidejte pohledy očí, mimiku 
  • Zapracujte s hlasem a zaměřte se na intonaci (rychlost, dostatečné dramatické pauzy, artikulace)

Dokážete to? Pokud ano, pak asi zvládnete základní situace. Co když je situace vážná, tým je skleslý a musí podat znovu skvělý výkon. Dokážete nyní bez váhání najít ten správný tón hlasu, který je nabudí? Udělat gesto, které jim dodá energii? To již tak jednoduché není a přesto je to součástí role manažera. Výmluvy zde nejsou vítány. 

Ano, správnou prací hlasu, mimiky, gesty jako herec sdělíte svému publiku, svým zaměstnancům, přesně to, co potřebujete.  Vyjádříte emoci, která je žádoucí. Ze začátku to vypadá složitě, hlídat tolik prvků komunikace. Trénink dělá mistra. Postupně Vás to bude stát méně a méně energie i stresu. Nestojí to za zkoušku? Na prknech jež znamenají svět? Poznat své limity, pracovat na nich, posunovat je. Zapojit svou vytrvalost a dotknout se dokonalosti. 

Jak řeší trému a strach

Manažer řeší trému přípravou. Znalost textu a scénáře posiluje schopnost reagovat a udělat správná rozhodnutí. V komunikaci to znamená vědět, co říct a ne vařit z vody a utápět se ve slovní vatě. Také poznání vlastních lidí, mnoha situací, které již prožil, vlastní vírou v sebe, ve vizi a strategii. To vše pomáhá na manažerském poli snižovat trému a strach. 

Herec trému vnímá také a učí se s ní aktivně pracovat. Musí zahrát jakoukoli roli, aniž by ji někdy prakticky vykonával. Příprava je pro něj stejně důležitá. Ať už je to text, ale hlavně mentálně a emočně se dostat do naprostého klidu. Například za pomoci soustředěného nádechu a výdechu. Zrelaxujete mysl a budete se cítit lépe. Může to znít banálně. Nicméně je dokázáno, že hluboký nádech nám přináší kyslík do těla, do krve a zahřívá naše tělo a mozkové buňky a ovlivňuje produkci hormonů. Ty pak mají zásadní vliv na naše emoční rozpoložení. 

Zkuste si sednout a zavřete oči. Zkuste se zaposlouchat do tlukotu svého srdce. Pravidelný rytmus Vás přivede ke  klidnému nádechu a výdechu. Většinou v poměru 1/3 ku 2/3. Při nádechu sledujte, jak se Vám otevírají tepny a krev pulzuje a dech putuje do celého těla. S výdechem si představujete, jak Vaše obavy a tréma odchází z těla pryč. Odchází pryč negativní myšlenky a mizí až do ztracena. Zkuste vnímat energii prostoru, země co je pod Vámi. To vše Vám dá sílu, kterou můžete využít ve svůj prospěch. Dostaňte se na jednu vlnu se svým ,,já” a prostorem kolem Vás. Je jedno, zda jste na jevišti nebo v zasedací místnosti. Pár minut již předem natrénovaného cvičení a smyjete trému i strach z komunikace. 

Závěr 

Protiklady se přitahují. Zdánlivě neslučitelné, avšak tak podobné si sobě navzájem jsou management a herectví. Využijme techniky herectví pro zlepšení komunikace se zaměstnanci. Opište techniky oslabení trémy a strachu z vystoupení, vypadnutí z role od herců. Možná herci se zase od nás naučí, jak řídit divadlo. Zdánlivě naprosto odlišné obory se mohou od sebe vzájemně učit. Zkuste to a dejte průchod novým synergiím.

Připravil/a

#emoce #komunikace #tréma

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat