V časopisu Facility Manager vyšel letos rozhovor s Jiřím Střelcem. Časopis Facility Manager přes deset let informuje o novinkách z facility managementu, údržby, úklidu, čištění, odpadů a technologií. Přepis rozhovoru naleznete níže.
Fungující a motivovaný tým, který přináší inovativní řešení a je schopen zvýšit výkon společnosti, je snem každého majitele.
84 % manažerů netuší, jak správně komunikovat
Mít fungující a motivovaný tým, který přináší inovativní řešení a je schopen zvýšit výkon vaší firmy, je sen každého majitele. Více jak 30 let Jiří Střelec úzce spolupracuje s majiteli firem a pomáhá jim řešit produktivitu týmu, spolupráci, konflikty a hlavně zvyšování správného povědomí o stěžejních záměrech firmy. Kombinuje znalosti z managementu a Public Relations. Jiří je zakladatelem portálu vlastnicesta.cz, jehož cílem je pomáhat firmám a aktivním lidem najít vlastní cestu k úspěchu. Zeptali jsme se ho:
Co bývá nejčastější překážkou v rozvoji firmy a jak tomu předejít?
Hlavní překážkou je stereotyp v přemýšlení, který se silně přenáší do komunikace. Platí, že jak myslíme, tak mluvíme. Naše stereotypy myšlení a komunikace ovlivňují chování a jednání podřízených. Je vhodné si uvědomit, že to, co fungovalo posledních 5 let, dnes fungovat už nemusí. Každý zaměstnanec se mění. Nové technologie přicházejí na trh raketovým tempem, ale většina lidí se tomu bohužel nezvládá přizpůsobit. K posunu a rozvoji ve firmě je třeba se nechat pravidelně vytrhávat ze stereotypu operativy a tím si vytvářet nový prostor k zamyšlení, jak věci řešit jinak. S novými myšlenkami se nám mění i komunikace a s ní přirozeně měníme chování zaměstnanců.
Podle jakých faktorů se pozná, že komunikace ve firmě nefunguje?
Bude to možná znít jako science fiction, ale Samotná komunikace je odrazem nejen myšlení, ale také atmosféry ve firmě. Zkuste se podívat na firmu očima nestranného zákazníka a sledujte, co uvidíte hned při vstupu do firmy. Pokud komunikace nefunguje, tato skutečnost jde ihned vyčíst z výrazů a gestikulace zaměstnanců. Dále Často uslyšíte věty typu “To mi nikdo neřekl.”, “Já nevím, to si drží jen šéf, víte, on nám to neříká.” Objevují se vám prvky alibismu, odkazování na ostatní. Dalšími signály jsou informačně nepřesné emaily, vyčkávání na reakci druhé strany, nárůst konfliktů místo spolupráce, slabá proaktivita. Když nemáte informace, snadno pak děláte zbytečnou práci a ve výsledku jste za “hloupého”. To je to, co můžete vidět jako externí zákazník. Manažeři se při nefungující komunikaci setkávají s tím, že musí zvyšovat kontrolu, protože nejsou dotažené úkoly nebo vznikají zbytečné chyby. Pravidelný režim je neustále narušován ad-hoc krizovými situacemi a nebo konflikty. Vznikají hloučky v kuchyňce nebo na “cigaretce” a přitom se tam neřeší podstatné informace. Touha být informován, je jedna z našich základních potřeb. Není-li naplněná, naplníme si ji vlastními představami nebo zbytečnými fámami. Ty se zpětně odrazí do dění ve firmě.
Jakými nástroji zlepšit výkon a náladu ve firmě?
Začneme u zdroje. Na začátku musíme vědět, co přesně chceme. Od strategie a politiky se odvíjí i to, jaké potřebujeme zaměstnance. Tady je obrovskou pomocí komunikace. Podle komunikace poznáte, zda se pracovník hodí do firmy nebo týmu. Zda má potřebné kompetence. Prostě, co není v hlavě a správných návycích, se nedá odkomunikovat. Když zlepšíte komunikaci o pár procent, lidé začnou odvádět lepší práci. Víc vám rozumí. Když je zaujmete, stačí jim sdělovat informace jen jednou! To jsou úspory stovky hodin ročně a zbytečných negativních emocí. Podle komunikace poznáte, zda jste s ostatními na stejné vlně. Místo toho, abyste sklízeli od ostatních reakce typu “Já si stejně myslím něco jiného.” To vás vždy bude brzdit. Hlavní nástroj je pravidelný trénink komunikace. Musíte ji prožít a vidět, jak působí na ostatní. Toho nedosáhnete přečtením knihy nebo studiem e-learningu. Až najdete vlastní přirozený styl a naučíte se vytvářet správný dojem v souladu s vaší strategií, pak stačí komunikaci jen oživovat pomocí např. role play, občasným nácvikem náročných komunikací apod. Dále vede efektivní cesta k výkonu firmy přes plán interní komunikace, hodnocení atmosféry, zainteresování manažerů na spokojenosti zaměstnanců v návaznosti na výsledky v reportingu. Vhodných přístupů je mnohem více, ale jedním z mých úkolů je pomoci majiteli či manažerovi najít takový, který je mu přirozený.
KURZ EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE: “UZDRAVTE KOMUNIKACI. UZDRAVÍTE FIRMU”
Nadchnout management pro změny ve vašem týmu, aby nepochyboval o navýšení potřebných zdrojů? Dokážete sdělit skvělou emoční pochvalu, na kterou zaměstnanec nezapomene do konce života? Co takhle navíc umět zaujmout zákazníka. To vše a jiné situace můžete trénovat s lektorem Jiřím Střelcem, který tyto situace zažil již mnohokrát na tréninku komunikace.