Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917

Koučink ve firmách efektivně

Koučink je stále žhavá novinka na poli vzdělávání, a tak se těší velké pozornosti. Pro některé možná až příliš velké. Kdy je koučink skutečně efektivním nástrojem rozvoje zaměstnanců a jaké výsledky od něj můžeme očekávat. Jak si vybrat správného kouče a čemu se vyvarovat?
original_Koučink_-_spokojenost_puzzle

Bylo by samozřejmě krásné, kdyby naši zaměstnanci chodili do práce, protože naplňuje jejich smysl života. Většina lidí ale bohužel chodí do práce kvůli penězům. Co se stane, má-li zaměstnanec peněz dost? Odpověď nám dává Maslowova pyramida lidských potřeb. Hned po základních potřebách zajistit si bydlení, jídlo a oblečení (tedy mít základní sumu peněz) následuje potřeba někam patřit. Samozřejmě tuto potřebu obvykle naplňuje rodina a přátelé našich zaměstnanců. Nicméně je důležité vzít v potaz také kvalitu vztahů na pracovišti. Mnohokrát jsme slyšeli příběh někoho, kdo odešel ze zaměstnání,  protože šéf/kolega je, s prominutím, úplný idiot. A naopak, hodně lidí zůstává na pracovní pozici, protože mají skvělý kolektiv. Kdy jste naposledy přemýšleli o tom, jaké vztahy mají vaši zaměstnanci? Vytvoříme-li na pracovišti kvalitní prostředí, může být firma víc než jen práce, může to být místo, jehož jsou zaměstnanci součástí, místo kam patří.

Upřímné ocenění – forma motivace

Pojďme se podívat na další úroveň. Potřeba uznání. Kolik vedoucích pracovníků si láme hlavu nad tím, jak motivovat své zaměstnance. Vymýšlí odměny a nejrůznější benefity. Kolikrát přitom z jejich úst zaznělo upřímně: „To jsi udělal dobře.“ „To se ti opravdu povedlo.“ Často si myslíme, že to naši zaměstnanci nepotřebují. Pokud vnímají svůj plat jako dostatečný a vztahy na pracovišti fungují alespoň na rozumné úrovni, pak podle Maslowa je ocenění přesně to, co potřebují.

Prostor pro seberealizaci

Co motivuje zaměstnance, kteří mají dostatečně vysoký plat, funkční kolektiv (a rodinné zázemí) a cítí se v práci oceněni? Jsme na nejvyšším stupni pyramidy – potřeba seberealizace. Potřeba seberealizace se může naplnit různě: kreativní tvorbou, řešením nových a náročných úkolů, vzděláváním a osobním rozvojem. Právě vzdělávání je pro zaměstnavatele snadnou formou, jak motivovat zaměstnance, kteří „mají všechno“. I u vzdělávání však můžeme snadno šlápnout vedle. Není horší můra každého školitele, než když osazenstvo kurzu tvoří zaměstnanci, kteří přišli z donucení. Mnoho firem si platí drahá školení nebo koučink aniž by dostatečně přemýšlely, zda je to nutné nebo nejlepší řešení.

Máte opravdu zájem na tom, aby byli vaši zaměstnanci spokojení a jste ochotni do toho investovat? Jak to tedy udělat efektivně? Chcete-li své peníze investovat dobře, je nejlepší poradit se s odborníkem. A právě zde doporučuji konzultaci s koučem. Koučink je vlastně vysoce individualizovaná forma vzdělávání. Kdo jiný by vám měl navrhnout na míru šitý vzdělávací program, který reflektuje individuální potřeby vaší firmy a zaměstnanců, než právě kouč. V čem tkví jeho přínos? Kouč nejdříve zjistí a přesně specifikuje váš záměr. Potřebujete:

  • motivovat zaměstnance k lepšímu výkonu;
  • zvýšit jejich spokojenost a omezit fluktuaci;
  • aby se zaměstnanci rychle přizpůsobovali novým požadavkům jejich pozice;
  • zlepšit vztahy nebo funkčnost týmu;
  • aby si vyřešili osobní problémy.

Představte si celou věc jako stavbu. Dům umí nakreslit každý, ale správně vytvořit projekt, aby byl funkční a nic mu nechybělo, na to si jistě najmete projektanta. Ano, můžete si postavit dům podle návrhu souseda. Ano, můžete svým zaměstnancům zaplatit kurz komunikace, protože vašemu kamarádovi to fungovalo. Ale vaše firma není firma vašeho kamaráda. Je lepší investovat do kvalitního plánu, než stavět nevhodnou stavbu.

Spolupráce s koučem

Co pro vás může kouč udělat a jak by to mělo vypadat? Kouč začíná u zadavatele (majitele firmy, manažera, …). Zjistí, co potřebujete, a definuje s vámi konkrétní výsledky, které vám vzdělávání má přinést. Počítejte s tím, že kouč se bude chtít bavit také s vašimi zaměstnanci. Zjistí jejich individuální potřeby a ochotu na sobě pracovat. Tento krok je velmi důležitý a pokud jej kouč neabsolvuje, těžko můžete získat opravdu kvalitní výsledek. Dalším krokem je návrh rozvojového programu na míru vašim potřebám. Tento proces může trvat jedno nebo více setkání v závislosti na komplexnosti problému. Pokud si nejste jistí, co vaše firma potřebuje, pak s vámi kouč nejdříve vytvoří plán a potřeby vaší firmy.

Přínos kouče

Největší přínos kouče je v čase samotném a jeho zpětné vazbě. Často jsme zavaleni administrativou, akutními záležitostmi a problémy. Říkáme si „to udělám až…“. Díky kouči máme možnost zamyslet se do hloubky, utřídit si myšlenky a priority. Vytvořit jasný plán a strategii. Další výhodou konzultace s koučem je jeho nezávislost. Není ovlivněn vztahy ve firmě ani zažitými vzorci typu „ten na to nemá“ a „to určitě nepůjde“. Kouč je odborník na správné otázky, který pomáhá klientům najít jejich individuální řešení. Proto vám navrhne postup, který odpovídá vašim potřebám. Tato investice do vhodně zvoleného programu se vám rozhodně vrátí.

Jak vybrat kouče

Zbývá otázka, jak poznat správného kouče a co vám může nabídnout dál. Při výběru kouče (případně koučinkové agentury) doporučuji požádat o reference. Každý kvalitní kouč s praxí by vás měl být schopen odkázat na klienta, se kterým již spolupracoval. Bohužel stále působí dost koučů bez patřičné kvalifikace, neváhejte se proto zeptat také na vzdělání, případně metody, které kouč absolvoval. Pokud kouč nemá certifikát MŠMT, ICF (International Coach Federation) nebo ČAKO (Česká Asociace Koučů), buďte přinejmenším velmi opatrní, nebo raději vyhledejte někoho jiného. Budete-li zaměstnancům/manažerům nabízet individuální koučink, doporučuji nabídnout možnost výběru alespoň ze dvou koučů. Koučink je vztah, který je založen na vzájemném respektu a je tedy vhodné, aby mezi oběma stranami byly vzájemné sympatie.

V každém případě by mělo platit, že přínos koučinku je větší než vložená investice, a dobrý kouč s vámi s odstupem probere i zpětnou vazbu na výsledky vzdělávání. Rozvoj zaměstnanců přináší rozvoj firmy a u vedení to platí dvojnásob.

Autorka provozuje www.koucprome.cz.

Připravil/a

#coaching #koučink #motivace

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat