Jistě jste už slyšeli pojem krizový management. V posledních letech se s tímto termínem roztrhl pytel a ne zřídka slýchávám podobná konstatování: „Jasně, Krizový management, ten už jsem dělal“, „To nepotřebujeme! Zvládli jsme to vždycky, tak proč ne teď?“, „Ne, my jsme přece v pohodě“. Ani se některým vyjádřením nedivím. Kvalita poradenství v této oblasti není v České republice stále na příliš vysoké úrovni, a proto se řada majitelů a ředitelů společností snaží řešit krizový stav vlastními silami. Nemalé řadě případů je tento způsob řešení tlačený názory typu: „No, ještě se budu někomu svěřovat o tom, jak na tom jsem a do jakého konce jsem to dostal“, „To ne! Blbce ze sebe dělat nebudu!“ Ale někdy jsou zase na blízku kamarádi, kterým se dotyčný svěří a ti pak fungují jako konzultanti, doporučovatelé, kteří v dobrém případě doporučí někoho zkušeného, koho znají a někdy tak celá věc může dospět do šťastného konce, ale někdy také ne.
5 klíčových pravidel spolupráce s krizovým manažerem
Když už se, ale majitel, či ředitel osmělí a vyrazí na trh hledat krizového manažera, připomíná tento rituál často hledání „dočasného partnera“. Partnera, kterému se potřebujeme svěřit, najít u něj důvěru a získat od něj pravdivé reference, které zaručí minimální míru oné důvěry. Avšak celý tento koktejl musí mít jednu nejdůležitější ingredienci! A tou je oboustranná chemie. Bez ní to prostě nejde. Pokud se jí nedostává, dříve či později nastane problém. Je proto dobré si vždy představit, že právě s tímto člověkem budete řešit řadu problémů, krizí či konfliktů. A tak jak já říkám „chemie“ je nejdůležitější stavební kámen pro vztah mezi majitelem, či ředitelem a krizovým manažerem. Chemie působí jako dobrý katalyzátor pro krizi, podobně jako v manželství.
Možná si řeknete, že jsou to jen fráze, ale věřte, že pouze praxe mě naučila tyto principy, bez kterých bych se dnes do ničeho raději nepouštěl. Jaká pravidla má tedy toto „dočasné manželství“?
Pravidlo 1: Partnera si vždy vybírejte Vy sami
Často se setkávám s tím, že dotyčnému majiteli, řediteli je krizový manažer vybrán, či doporučen a ten jej akceptuje, aniž by se s ním blíže seznámil, či se k němu vyjádřil. Takto to opravdu nefunguje! Je to stejné, jako kdyby vám vaše matka sháněla partnerku. Věnujte proto výběru krizového manažera skutečně dostatečné množství času a vaší energie. Vždyť přece hledáte člověka, který má společně s Vámi vyvést Vaši společnost z krize! A to není jen tak a není to málo. Pokud nebudete kompatibilní partneři, pak je veškeré úsilí na obou stranách marné. Často je také vidět, že majitel, ředitel nepřikládá přítomnosti krizového manažera dostatečnou váhu. Komunikace pak funguje systémem: „Tak si to tam projděte, něco s tím udělejte a pak mi řeknete, jak to dopadlo“, „Nezlobte se, ale nemám na Vás čas“, nebo něco ve smyslu „Co zase chcete! Mám tu spoustu práce. Přece víte, jak na tom jsme, ne?“.
Ponaučení z tohoto pravidla zní: Poslední slovo při výběru krizového manažera, má vždy ten, pro koho bude pracovat. V očích majitele, ředitele musí mít role krizového manažera vždy dostatečnou váhu.
Pravidlo 2: Neupřímnost se nevyplácí
Nevěřili byste, kolik majitelů a ředitelů daný problém dávkuje nebo ho krizovému manažerovi svěřuje po kouscích, a to všechno ze strachu a z obav, aby nevypadali hloupě, nebo že je někdo bude poučovat, či že nenajdou pochopení. A tady nastává první problém v oné již zmiňované důvěře. Chcete přece, aby daný vztah fungoval optimálně, proto se nesnažte nechávat si překvapení v šuplíku. Pokud skutečně chcete pomoci s překonáním krize, bez upřímnosti to opravu nepůjde. Ne zřídka je krizový manažer překvapen novou informací či situací, kterou již nedokáže ukočírovat tak, jak by si majitel, ředitel i on sám přál. Následně rozmrzelý majitel přehodí odpovědnost na něj a řada projektů skončí nezdarem. A to jen proto, že ztroskotal na informacích a komunikaci.
Ponaučení z tohoto pravidla zní: Buďte k sobě i krizovému manažerovi upřímní a nalejte si čistého vína.
Pravidlo 3: Co se doma upeče, to se doma sní
Vystupujte jako jeden tým. Společně si dohodněte směr, cíl a kroky pro krizové období. Ty následně jednoznačně komunikujte vůči zbytku společnosti. Uvědomte si, že zvláště ve stavu krize jsou zaměstnanci a kolegové citliví na vyjádření ze strany vedení a na jakékoli zákulisní informace. Pokud mají zaměstnanci ve stavu krize efektivně pomoci s jejím řešením, potřebují mít jasné a jednoznačné informace. Potřebují si být vědomi toho, že investor, majitel, ředitel a krizový manažer fungují v souladu. Jedině tak všichni dokáží dojít do šťastného cíle, a přitom je jedno, jaký je cíl, či zda daná informace je pozitivní nebo negativní.
Pokud majitel změní názor, či se mu něco nelíbí, měl by vše nejdříve probrat s krizovým manažerem a následně by měli společně tuto změnu komunikovat. V řadě případů se bohužel setkáte s tím, že majitel se dohodne s krizovým manažerem a následně sám komunikuje po jiné linii a jiným způsobem, něco jiného, než bylo dohodnuto, jako např. „Ahoj Franto, prosím tě, zítra se tu staví ten, však víš. Tak mu dejte, co bude chtít a pak se spolu nějak dohodneme, co a jak“, „Paní ředitelko, ať si pan krizový manažer říká, co chce. Stále tu však velím já! Takže to uděláme jinak“, atp. Sami Vás určitě nějaké takové hlášky napadnou.
Ponaučení z tohoto pravidla zní: Vždy komunikujte vůči společnosti, či projektovému týmu v souladu a jednoznačně.
Pravidlo 4: Naslouchejte
Velmi často se u majitelů, ředitelů setkáte s někdy vyřčenými i nevyřčenými větami toho typu: „Prosím Vás, jak se k tomu můžete vyjadřovat, když tomu vůbec nerozumíte…“, „Už mě tady poučujete dost dlouho, ale já tu společnost celou vybudoval, takže vím nejlíp, co je pro ní dobré!“ atp.
Snažte se krizovému manažerovi naslouchat, jeho role nespočívá ve snižování Vašich zkušeností z budování společnosti, či z oboru. Zájmem dobrého krizového manažera není Vás poučovat. Využijte jeho nadhledu nad řešením problémů, který zpravidla Vy (či kdokoli jiný ve Vaší roli) již díky dlouhému působení v dané pozici nemá tak zřetelný a čistý. Odstup od krize či problému je v řadě případů cestou, jak získat ten správný náhled na věc.
Ponaučení z tohoto pravidla zní: Naslouchejte projektovému manažerovi, konečné rozhodnutí o cíli a krocích je stejně vždy na Vás.
Pravidlo 5: Role ve vztahu
„Ahoj Pepo, prosím tě, co to je za „menažera“, co tu chodí posledních 14 dní? Ale to je nějakej chytrej, co nám má pomoct…“, „Pane krizový manažere, tady rozhoduji já a vy nebudete zadávat lidem úkoly bez mého vědomí…“ Jistě jste podobné či stejné věty někdy už slyšeli. V řadě krizových projektů nejsou role dostatečně pojmenovány a určeny, natož pak komunikovány. Proto je třeba roli krizového manažera nastavit a následně řádně ve společnosti či projektu odkomunikovat. Pro plodnou a kvalitní spolupráci majitele, ředitele a krizového manažera, je na základě definování cílů, kroků a postupů nutné definovat jejich jasné role a kompetence vůči krizovému řízení společnosti, projektu. Bez tohoto nastavení budete jen těžko zdolávat nástrahy spolupráce na krizovém řízení.
Neméně důležité je informovat o rolích a kompetencích majitele, ředitele a krizového manažera, uchopitelným způsobem zaměstnance společnosti, projektu tak, aby všichni jasně věděli, jaká je role krizového manažera, jaké jsou jeho kompetence a že jsou v souladu s majitelem, ředitelem společnosti.
Ponaučení z tohoto pravidla zní: Nastavte si s krizovým manažerem jasná pravidla a ty jednoznačně komunikujte dále.
Co říci závěrem?
Každý majitel, investor, ředitel by si měl nejdříve zodpovědět tuto základní otázku: Jsem schopen a ochoten nastavit tato pravidla mezi mnou a krizovým manažerem?
Pokud ne, a přesto chcete krizovou situací projít s lehkostí, pak musíte změnit svůj přístup či krizového manažera.
Nesnažte se brát uvedená pravidla na lehkou váhu. Praxe Vám ukáže, že jsou pro zvládnutí krize a spolupráci s jakýmkoli krizovým manažerem velmi důležitá. Pokud se jimi budete řídit, vězte, že krizový manažer pro Vás bude jistě přínosem.
Přeji Vám šťastné zvládnutí Vašich krizových situací, projektů a dobrý výběr krizového manažera.
Stránky autora článku – Jakub Zahrádka