Rád bych začal příběhem z firemního života. Přišla velká změna a tak manažeři dostali příkazem připravit strategii, která by levně a hlavně rychle pomohla naplnit byznysové cíle a zavést změnu ihned do praxe. Jste manažer a víte, že vaši členové týmu strategii nikdy nedělali. Tak připravíte postup a společně uděláte první kousek strategie. Čekáte, že když všichni viděli, jak se to dělá, tak budou dále v tvorbě a realizaci strategie pokračovat. Asi tušíte, jak to dopadlo. Nestalo se nic a strategie se zcela zastavila. Proč, že by pracovníci nechtěli nebo neměli dostatek času? Pokud jste odstranili všechny tyto banální operativní překážky, narazili jste na základní problém zvaný strategické myšlení.
Co je to strategické myšlení
Řada lidi si klade otázku, zda jsou všichni lidí schopni strategického myšlení. Zkuste se na to podívat z praktického života. Plánovali jste dovolenou? Pokud ano, jak jste to dělali. Napřed jste se rozhodli, zda chcete k moři nebo např. do hor. Řekněme, že se celá rodina rozhodla strávit dovolenou u moře v Chorvatsku. Jste v Brně v České republice a máte na dovolenou 40.000 Kč pro všechny 4 členy rodiny. Jak se do Chorvatska dostanete? Můžete se tam dostat – letadlem, autobusem, autem, vlakem. Můžete zde spát v hotelu, penzionu, kempu. Můžete zde být 3 -7 dní. Tím si vymezujete své strategické pole, ve kterém se pohybujete. Optimální kombinace dopravy, ubytování, délka pobytu, způsobu stravování pak rozhodne, že se 4 členy rodiny velmi pravděpodobně pojedete vlakem na 5 dní do kempu. Jinak letecky 4 hvězdičkový hotel all inclusive pro 4 lidi na 7 dní určitě při současných cenách nezaplatíte. Takové myšlení asi zvládneme všichni. Všichni máme základ strategického myšlení. Když se jen přemístíme do firemního prostředí a příklad z praxe zobecníme, máme definici strategického myšlení.
Strategické myšlení je schopnost najít co nejjednodušší,
nejkratší, nejlevnější cestu k mojí vizi nebo stanoveným cílům.
Nejedná se jen o to dostat se do místa určení, ale s co nejlepšími, předem stanovenými, parametry. Parametry, kterých potřebuje firma dosáhnout, aby jí například nedošly zdroje nebo nedošlo k poškození podnikatelského záměru.
Jak posílit strategické myšlení – koukněte do mapy Google
Vraťme se k původnímu příběhu, k týmu, který nedokázal posunout vlastní strategii. Přemýšlíte o tom, proč tomu tak je:
- mají slabou kreativitu
- nechce se jim
- tuší další práci navíc
- …
Někdy může jít jen o malou banalitu a stačí jim rozšířit obzory. Když plánujete dovolenou v Chorvatsku, tak si nastudujete možnosti a podíváte se do mapy, kam chcete. To stejné udělejte i u svého týmu.
Jestliže pracovníci znají především jen prostory vlastního závodu, videohovory s kolegy ze zahraničních poboček a vlastně nic víc než je okolo tzv. komína, tak vlastně neví kudy. Strategie je cesta, jak se dostanu např. z rodného města do Prahy. Jenže když stojíte na náměstí vlastního města, netušíte, kde je Praha. Nevidíte jak dál. Krásně je to vidět na mapě Google. Zobrazte si místo, kde stojíte na mapě Google a zvětšete ho tak, že okolo své tečky máte jen nejbližší domy. Nyní mi řekněte, kudy se dostanete do Prahy. Zjistíte, že je to obtížné a nejste schopní často ani ukázat směr.
Teď zmenšete mapu tak, že vidíte svou tečku a vidíte na mapě i Prahu. Nyní mi s naprostou jistotu odpovíte, JAK a kudy se dostanete do Prahy. Prostě prstem ukážete tudy ➡️
Potřebujete, aby Váš tým připravil strategii?
Pak jim ukažte mapu Googlu. Pardón budu přesnější 🙂 Ukažte jim, co vše je na jejich mapě, na mapě týmu, na mapě firmy. Jaká jsou fakta o zákaznicích, jak funguje váš systém, co se mění, jaké jsou trendy apod. Vlastně jim ukážete tzv. HELICOPTER VIEW. Uvidí svou situaci jako mapu ️, nad kterou se sklání, když hledají cestu/strategii ke svému cíli.
Helicopter view posiluje strategické myšlení.
Vizuální model dává řád do strategického myšlení
Každá firma má řadu oblasti, které musí řídit od produktů, přes obchod, výrobu, lidi až po komunikaci. Manažeři jsou ti, kteří vytváří mapu firmy, která ukazuje, co vše řídíte. Nejjednodušší je kouknout se na mapu procesů.
Mapa procesů je základní mapa pro strategii firmy.
Strategie je cesta ze současného stavu do stavu budoucího. Když připravíte vizuální model, který zobrazí všechny potřebné oblasti a stav do kterého se mají dostat, snadno zaměstnanci pochopí, co mají dělat. Snadno také uvidí, jak připravovat strategii. Získají řád, do kterého budou vpisovat své myšlenky. Navíc vše uvidí jako na té mapě Google.
Vizuální model vám navíc umožní:
- komukoliv ihned vysvětlit, proč volíte danou strategii
- v jaké části plnění strategie se nacházíte vč. plnění hlavních cílů
- jak se jednotliví pracovníci podílí na strategii
- snadnější rozhodování a plánování
- …. řada dalších výhod….
Když si připravíte vizuální model strategie jako nadčasový, můžete jej používat i další roky a neztratíte návaznosti. To vám velmi silně posílí strategické myšlení a myšlení v souvislostech nebo chcete-li v kontextu firmy.
Seznam otázek podporující strategické myšlení
Nemáte-li tým, který se pravidelně zamýšlí nad tím, jak připravit různé strategie, pak mohu vřele doporučit si předem připravit řadu otázek, které strategicky podporují přemýšlení nad nejjednodušší cestou, kterou hledáte. Příklady strategických otázek:
- Jak levněji dosáhneme cíle?
- která další cesta je možná?
- Můžeme to udělat s méně penězi?
- Dá se to zvládnout již v září?
- Které zkušenosti nás posunou nejdále?
- …
Otázky je třeba zasadit do kontextu firmy a vaší situace. Navíc je třeba je ve vhodný čas uplatnit v rozvíjející se diskusi. Věřím, že se posunete ve strategickém myšlení, pokud jste dočetli až sem.
Máte-li zájem si připravit skvělou stragii na rok 2024, pak přijďte na diskusi na náš Experience HUB – Jak si prakticky připravit strategii na rok 2024.