Po stovkách hodin koučinku a mentoringu můžeme říct, že CEO řeší neustálé změny, tlaky shora (zahraniční management) i ze spodu (od manažerů a zaměstnanců). K tomu jim na bedrech leží finanční výsledky. Výsledky, kterých musí dosáhnout někdo jiný než oni sami. Co je první krok, který si potřebují ujasnit, aby zvládli všechny tlaky? Co jim k tomu výrazně pomáhá.
3 klíčové oblasti na pozici CEO
Podnikatel, který se rozhodne založit startUp nebo rozběhnout projekt má na začátku nadšení pro vlastní představy. Od nich je velmi daleko k jejich realizaci. Tak na prvním místě je správně formulovaná vize. Je „jedno“ zda rozbíháte startUp nebo vedete velkou firmu. Bez vize se nikam nedostanete.
Na začátku každý CEO potřebuje:
- Vize – není to jen směr, kam vedete celou firmu, je to i radost a nadšení, proč firmu vůbec vedete
- Komunikace – spojení, které funguje. Komunikace vytváří obrazy klíčových myšlenek, které management se svými týmy má zajistit. Dobrá komunikace sjednocuje a špatná komunikace rozděluje management tým.
- Psychika – je naše osobní síla, která nás udržuje na cestě a nedovolí pod tlakem ostatních a okolností uhnout z cesty, která je pro firmu nejlepší.
Vize osobní zkušenost Jindry:
Když jsem před 5 lety zakládal start-up Creatixo, věděl jsem, že to nejsilnější, co mám, je má vize. S ohlédnutím 10 let zpátky, mě má vize podržela v těžkých časech a díky ní jsem se nikdy nevzdal. Vize nám pomáhá v motivaci dosahovat našich záměrů a cílů, učí nás nacházet ty správné lidi k její naplnění a máme touhu makat sami na sobě, abychom ji dosáhli, pokud si myslíme, že nám chybí patřičné kompetence. Proto považuji „pevnou“ vizi za základní předpoklad úspěchu. Může být velká, ale může být i malá, záleží na situaci, prostředí a způsobu, jak chceme vizi prosazovat. Vize může být pro lídra osobní, ale také firemní. Vždy doporučuji, aby lídr měl obě, protože rozvoj osobní ovlivňuje rozvoj vize firemní. Co jsem se z toho naučil je, že bez vize jsme poloviční a v tu chvíli nemáme pevně zapuštěné kořeny v zemi a nedokážem čelit větru natož pořádné vichřici.
V těžkých časech rostou silní lídři, v lehkých časech „slaboši“.
Vize spojuje management tým jako psí spřežení
Vize je nejen místo kam se chceme dostat s celou firmou, hlavně je to klíčový spojovací článek celého managementu. CEO si vybírá lidi do svého týmu, kteří sdílí stejnou vizi. Když se pustí do práce, měli by táhnout jako „psí spřežení“, všichni společně a jedním směrem. Není zde možnost si oňuchňávat kopretinky okolo cesty. To může rozhodit celý tým a přivodit velké ztráty nejen finanční, ale i časové, čas nejde nikdy dohnat.
CEO nese velkou odpovědnost za to, že management tým je nadšený z vize a rád ji každý manažer sdílí dál do svého týmu.
👉 Co by měl CEO dělat?
- Vybrat si lidi, kteří sdílejí jeho vizi.
- Udržovat nadšení v týmu a zajistit, že manažeři tuto vizi předávají dál.
- Neustále připomínat, proč firma existuje a kam směřuje.
Chcete vědět, jak toho dosáhnout – kontaktujte nás – Koučink CEO.
Více si poslechněte v našem podcastu, kde diskutuje mezinárodní kouč Jindra Dohnal a mentor komunikace a managementu Jiří Střelec.