Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917

Interní lektoři – školení, trénink

Personální útvary nejlépe ví, kolik opakovaných školení a kolik zaměstnanců musí ročně být vzděláváno. Z toho je celá řada školení, na která mají vlastní specialisty. Externí školení by do firmy neměla přinášet již existující know how, ale naopak nové poznatky, nové metody apod. Interní lektoři by v rámci firmy měli šířit firemní zkušenosti a know how. Víme, jak prakticky vytrénovat interní lektory pro rozvoj firmy.
Interni_lektor

Určeno pro firemní zaměstnance
Doba trvání2 + 1 den (podle konkrétních potřeb firmy a dovedností účastníků)
Počet účastníkůmax 8
Lektoři Jiří Střelec

Posláním interního lektora / školitele je zaujmout nové i stávající pracovníky pro firemní témata. Zapůsobit tak, že pracovníci si důležitá pravidla zapamatují a budou schopni je sami správně používat. Interní školitel tyto dovednosti potřebuje v sobě objevit a přirozeně používat při prezentaci na školení pro větší skupinu nebo i pro školení v malém kruhu. Součástí dovedností je také správně vybírat a připravovat tréninkové příklady, které účastnící školení sami musí realizovat, aby se upevnila jejich znalost nových pravidel. To vše školitel připravuje s ohledem na cílové skupiny pracovníků a jejich potřeby v souladu s firemní strategií a politikou. 

Doporučení na začátek – výběr lektorů

Je velmi obtížné vybrat vhodné pracovníky pro interní lektory/školitele. Ne každý má schopnost být dobrým lektorem a ne každý bude zaměstnanci příznivě přijat. Ve hře kromě soft skills je také image lektora a i jeho pracovní výsledky. To je záležitost, která bývá často podceňována. Na začátek doporučujeme připravit si:

  • vhodná kritéria pro výběr lektorů
  • systém podpory a rozvoje lektorů
  • plán aktivit lektorů aspoň na jeden rok

Následně je vhodné se pustit do výběru a tréninku lektorů. Zde nabízíme pomoc s přípravou kritérií, systémem, plánem a i fyzickým výběrem lektorů.

Trénink interních lektorů vyžaduje nejen zaujmout posluchače, ale také správně připravovat podklady a praktické příklady, na kterých budou trénovat nově získané poznatky. To je důvod proč trénink lektorů rozdělujeme na dvě části: 

A) trénink praktických lektorských dovedností

B) příprava a zpracování školících materiálů 

A) trénink praktických lektorských dovedností

Trénink je koncipovaný na 2 dny a vyžaduje již zvládnuté základy komunikace a prezentace. Pokud tomu tak není, začněte zde – Komunikace specialistů, techniků – praktický trénink. To proto, aby se budoucí lektoři / školitelé mohli plně soustředit na to, jak předávat informace a podpořit vznik nových návyků v průběhu a po školení. 

Program tréninku:

  • proces a strategie lektorování
  • informace versus návyky
  • osobnost a dovednosti lektora
  • zájmy a vliv cílových skupin na školení a uvnitř firmy
  • způsoby jak zaujmout 
  • způsoby školení / tréninku pro zvýšení správných návyků pracovníků
  • vliv vizualizace na předávání informací
  • příprava lektorování
  • prezentace na kameru
  • chyby a vyrušování při lektorování 
  • základy vzniku zkušeností a jejich uchování
  • způsoby vyhodnocení školení 
  • rozbory cvičení prováděných na kameru

B) příprava a zpracování školících materiálů

Trénink je koncipovaný na 1 den. Ten však vyžaduje samostatnou přípravu lektorů, protože se trénuje na konkrétních školeních, které lektor bude vést. 

Základem pro interní školení jsou kvalitní podkladové materiály (prezentace, šablony, příklady z praxe, ..) a správně zvolený postup jejich použití. To rozhoduje o tom, zda se školení pracovníci nadchnou pro téma, porozumí mu a budou schopni s materiály dále sami pracovat i mimo školení. I tyto materiály se interní školitelé potřebují naučit zpracovávat.  

Program tréninku:

  • zásady školících materiálů 
  • využití Public Relations a reklamních technik pro školící materiály
  • vytvoření poutavých scénářů pro školení
  • plán školení 
  • apod.

V rámci tréninku si interní školitelé budou sami dopracovávat školící materiály a prakticky zkoušet, jak se s materiály školí a pracuje. Jednotlivé zpracované podklady budou prezentovat účastníci na kameru. Vyzkouší si tak, zda školící materiály plní plánovanou roli.

Ukázky příkladů specifických situací školení

Jednotlivá témata budou protkána příklady z praxe a hlavně praktickým nácvikem účastníků v různých situacích, ve kterých se lektor ocitne např:

  • zaujměte pracovníky pro školené téma
  • naučte kolegy metodu analýza rizik, proces neshody, …
  • připravte scénář školení / tréninku / kurzu / workshopu
  • reagujte na nechápavé otázky
  • ověřte jaké znalosti pracovníci na školení získali
  • připravte školící materiály a praktické příklady např. pro vstupní školení, zlepšování procesů, FMEA, …
  • apod. 

Vhodné příklady budou upřesněny po poskytnutí podrobnějších informací o stavu a dovednostech účastníků tréninku. Výrazně bude přihlédnuto ke komunikaci s lidmi na různých organizačních úrovních.

Výsledek tréninku 

Připravenost účastníka na samostatnou přípravu interního školení. Poznání sebe sama v konkrétních situacích při školení. Hledání vlastního způsobu lektorování tak, aby se účastníci cítili příjemně a při tom se naučili nové dovednosti, které budou schopni na své pracovní pozici využít. Zpětná vazba od ostatních účastníků a především lektora s využitím kamery. Doporučení pro zefektivnění komunikace a vytváření kvalitních vztahů v rámci firmy z pozice lektora.

Cena

Cena se odvíjí podle konkrétních požadavků zákazníka. Zavolejte a nechte si připravit program a kalkulaci na míru Vašim potřebám.

Připravil/a

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat