Fáma, díky které pracovníci diskutují o nepřízni osudu (např. u cigarety viz. článek Kolik stojí zaměstnavatele kouření, a snižují tak produktivitu firmy, se šíří rychle. Většinou následuje zcela logické hledání jistoty v podobě jiného zaměstnání. Tak jednoduše může klesat výkon firmy. V období krize je to obzvlášť nebezpečné. Vnitřní nestabilita firmy může být při zhoršujících se vnějších podmínkách firmě osudná.
Za takováto nedorozumění nepodložené fakty může nejasný proces interní komunikace. Není jasně nastaven nebo dodržován. Nedostávaji-li pracovníci informace která jsou potřebná pro danou situaci ve firmě, najdou si je sami. Většinou si naleznou vlastní cestu a udělají vlastní závěr nebo fámu, které je jim bližší. To se může stát i ve firmě, která má systém řízení ISO 9001:2000, který vyžaduje zajistit interní komunikaci. Hodně firem však požadavek ISO plní jen formálně např. občasným sdělením, interním nařízením nebo zápisem v záznamu z porady. To však pro kvalitní přenos informací, nebo dokonce pochopení významu sdělované informace nestačí. Kvalita vyžaduje dobře nastavený a dodržovaný proces, který by měl obsahovat:
- Nástroje komunikace (intranet, firemní zpravodaj, email ředitele, osobní dopis, nástěnky, ….)
- Odpovědnost za pravidelnou komunikaci a kvalitu sdělení
- Situace, které je třeba komunikovat s určením doby kdy je komunikovat
- Způsoby řízení informací pro interní komunikaci
- Definování jednotlivých aktivit procesu interní komunikace
- Propojení interní komunikace s komunikací s externími subjekty
- apod.
Samotný proces je jen základem pro přenos informací ve správný čas a potřebné místo. Komunikace je především lidská záležitost silně závislá na tom, komu a jak se informace sdělují. Ke zlepšení interní komunikace předchází nejen procesní analýza, ale hlavně také důkladná analýza komunikačních způsobů, účinku komunikace apod.
Dobrá interní komunikace pomáhá:
- vytvořit dobré klima ve firmě
- zlepšit vztahy na pracovišti
- posílit důvěru zaměstnanců ve vedení
- posílit vztah zaměstnanců k firmě a jejich loajalitu obecně
- zefektivnit chod firmy
- zamezit tzv. šeptandě
Z našich zkušeností zjišťujeme, že právě v období krize se manažeři, vedoucí bojí komunikovat nepříznivá fakta. Také víme, že zabránit negativním vlivům z krize je možné správně zvoleným způsobem komunikace a pravidelností. To vše se však musí zakládat na pravdě.
Autoři příspěvku do diskuse – poradce Jiří Střelec a specialista na komunikaci Marketa Fingerová.
Otázky do diskuse:
- Co si myslíte o interní komunikaci?
- Máte dostatečně zpracovaný proces interní komunikace? Je na takové úrovni, jako např. bývají výrobní procesy?
- Co byste u vás zlepšili?
- Co byste doporučili jiným? Co podle vás funguje skvěle?
Do diskuse přispějete vyplněním kolonek níže.
Cena pro nejlepší příspěvek
Dne 25. července 2009 poradce Vlastní cesty a specialista na komunikaci PR1 vyberou dva nejlepší příspěvky do diskuse. Výherce vybraný poradcem získá:
- Účast na golfovém turnaji Vlastní cesta dne 30. července 2009 – turnaj je určen i pro nehrající golf. Výherce bude mít zajištěno green fee, služby golfového trenéra, občerstvení vč. obědu.
- Výherce vybraný komunikačním specialistou získá:
- místo v říjnovém kurzu ŠKOLY PUBLIC RELATIONS u PR1
Soutěž vyhráli Pavel Trvaj a Pavel Musil viz II. Golfový poradenský turnaj – Vlastní cesta.