Ve vaší firmě padlo rozhodnutí udělat tiskovou konferenci. Zajistit catering, ozvučení, presskity a další běžné organizační záležitosti zvládnete lehce. Ale každý, ať už zkušený nebo začínající píárista, řeší média. Koho pozveme? Jak na ně získáme kontakty? Co když nepřijdou? Protože tisková konference bez novinářů je jako svatba bez novomanželů. Může proběhnout, ale je k ničemu.
KOHO JAK POZVAT NA TISKOVOU KONFERENCI?
Předpokládejme, že ještě nemáte konkrétní kontakty na novináře, které chcete na tiskovou konferenci pozvat. Právě sociální sítě vám budou v tomto úkolu velkým pomocníkem.
1. VYBÍREJTE ZAINTERESOVANÉ REDAKTORY
Zapomeňte na strategii „Najedu na web Deníku, Práva, Lidovek… najdu si redakční kontakt nebo kontakt na šéfredaktora a tomu pošlu pozvánku.“ Tím si předurčíte neúspěch konference dřív, než sama začne. Vyhledávejte články, které tematicky souvisí s vašim tématem. Jakmile najdete tyto články, dohledejte k nim jména autorů. To je váš správný kontakt. Další zádrhel možná bude v tom, že nedohledáte kontakt. Pak přichází na řadu Twitter.
2. ZALOŽTE SI FIREMNÍ TWITTER
Abych to správně vysvětlila. Na Twitteru není dvojí rozhraní pro osobní a firemní stránky, jak znáte například z Facebooku. Twitter nabízí jednotnou platformu pro všechny. Firemní stránku tedy vytvoříte tak, že ji nepojmenujete jménem osoby, ale názvem firmy. A je to. Samozřejmě si pečlivě vyplňte i informace o firmě, zvolte grafiku a nahrajte několik prvních tweetů (příspěvků). Bude to vaše vizitka.
3. VYHLEDÁVEJTE NA TWITTERU JMÉNA A #HASHTAGY
Už máte několik redaktorů, o kterých si myslíte, že by je mohlo vaše téma zajímat. Vyhledejte si na Twitteru jejich jména. Právě Twitter je sociální síť s vysokým výskytem politiků, celebrit i novinářů. Mnozí zde mají o desítky tisíc procent více fanoušků (na Twitteru správně followerů) než třeba na Facebooku. Pozorujte, jaký obsah sdílí, protože publikují za sebe, za osobu. Takže poznáte jejich zájmy. Spousta z nás má ve své úvodní nebo profilové fotce vyobrazený i svůj největší koníček. Stejně tak to může být i u novinářů na Twitteru.
Stejně jako jména, můžete vyhledávat i jiná klíčová slova a hashtagy. Chystala jsem mediální servis pro tiskovou konferenci Evropského poháru žokejů. První hashtag, který jsem na Twitter zadala bylo #dostihy. Možná vás překvapí, kolik profilů a souvisejících příspěvků najdete.
4. FOLLOW, MENTION, REPLY, RETWEET
To jsou základní funkce, díky kterým nyní dáte svým favoritům o sobě vědět. Tím, že si jen založíte Twitter, se nic nezmění. Musíte, ano opravdu musíte, být aktivní.
Follow – budete uživatele sledovat, dá se říci, stanete se jeho fanouškem. Tato vazba může být i jednostranná, nikdo vás na oplátku sledovat nemusí. Tím, že se stanete fanouškem, dáte o sobě dané osobě vědět. Dost pravděpodobně se ten na druhé straně ze zvědavosti podívá na váš profil, protože každého z nás zajímá, kdo nás sleduje. Pokud jste si na začátku hezky vyplnili profil a narazili jste opravdu na zaujatého redaktora nebo třeba blogera, máte velkou šanci, že on bude na oplátku sledovat vás.
Pak už se vydáváte na úspěšnou cestu. Novinář sleduje vaše příspěvky a dokonce mu můžete napsat soukromou zprávu a pozvat ho na vaši tiskovku. Není to skvělé?
Mention – tuto funkci budete znát už Facebooku, jednoduše v příspěvku označíte jinou osobu/firmu. Napíšte @ a za něj už píšete nickname toho, koho chcete zmínit. Tato funkce opět dotyčného upozorní na to, že jste jej zmínili a může nastat podobný efekt jako u Follow J Reply – tedy odpovědět. Je dobré se u některých příspěvků zapojit do diskuze. Přispějte svým názorem a zaujměte. Funkcí retweet jednoduše nasdílíte na příspěvek na svůj profil.
TVOŘÍTE SI ZÁKLADNU FANOUŠKŮ
Celým tímto procesem dáváte o sobě vědět a dostáváte se do podvědomí veřejnosti. Důležité je ve svých příspěvcích používat hashtagy, aby vás i ostatní, kteří budou dané téma hledat, mohli najít. Pokud budete aktivně vyhledávat, navážete vztah s novináři mnohem příjemnější cestou než klasickým oslovením přes e-mail.
Konference začíná – máte vlastní hashtagy?
Twitter je skvělá sociální síť pro intenzivní informování o nějaké události. Můžete doslova každých pár minut vložit krátký tweet o průběhu. Řekl někdo z účinkujících něco zajímavého, záběr z realizace, fotky týmu, ale i provozní informace se hodí. Všechny tyto příspěvky během realizace označujte jedním společným hashtagem. U tiskové konference pro Evropský pohár žokejů jsme zvolili hashtag #EJC2015 ze zkratky oficiálního názvu European Jockey’s Cup 2015.
Je velmi pravděpodobné, že několik novinářů, se kterými se na Twitteru spřátelíte, budou vašimi hosty na tiskovce. Tím, že budete od začátku akce zásobovat Twitter informacemi, dáváte těmto novinářům prostor pro šíření těchto příspěvků dál mezi svoje fanoušky.
Efekt, který trvá
Obědem po tiskovce vaše práce nekončí, ale teprve začíná. Nyní jste věnovali spoustu úsilí do vyhledávání novinářů, navazování vztahů a budování povědomí o firmě, novém produktu, nebo jiném tématu, které bylo stěžejní pro tiskovku. Ale kvalitní vztah je dlouhodobá záležitost. Informujte dále a pravidelně vaše nové fanoušky. Dejte jim obsah, který očekávají.
Jak vypadají poslední hodiny před začátkem tiskové konference? Podívejte se do zákulisí příprav.
window.onload = function () {
var containerElement = Nma_CRMForm_InitContainer('right');
var form1 = Nma_CRMForm_Create('66ac9764-8c44-4f72-bc0f-074c8a6ae96c', 'black', '#EBEBEB', '', 'Clanek', '[Jak zvýšit efekt tiskové konference díky sociálním sítím]', containerElement);
var form2 = Nma_CRMForm_Create('39ff9b35-fba9-4775-8a9c-a5ea030a2496', 'black', '#D6D6D6', '', 'Clanek', '[Jak zvýšit efekt tiskové konference díky sociálním sítím]', containerElement);
setTimeout(function () { form1.ShowForm();form2.ShowForm();}, 15000);
}