Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Proč je firemní komunikace důležitá?

Pod pojmem firemní komunikace se rozumí proces sdílení informací mezi zaměstnanci firmy i mimo ni. Podle odborníků je efektivní firemní komunikace nezbytná pro úspěch a růst každé společnosti. Jak tedy proces interní komunikace ve vaší firmě vylepšit a jaké jsou zásady efektivní komunikace?
Portrait d'un homme d'affaires souriant

Proč podpořit komunikaci ve firmě?

Existuje hned několik důvodů, proč podpořit firemní komunikaci. Pojďme si je ve zkratce přiblížit.

Umožňuje věnovat se důležitým úkolům

Věděli jste, že podle průzkumů tvoří důležité e-maily pouze 38 % e-mailové schránky? Z průzkumu společnosti Radicati navíc vyšlo, že průměrný pracovník stráví 25 % pracovního dne různými úkoly spojenými s e-maily, okamžitou pozornost si však zaslouží pouze zlomek těchto e-mailů. Právě efektivní komunikace může přehlcení zbytečnými e-maily eliminovat a umožnit zaměstnancům, aby se věnovali důležitějším úkolům.

Vede k vyšší produktivitě zaměstnanců

Z dalšího průzkumu vyšlo, že 4 z 5 zaměstnanců věří, že efektivní interní firemní komunikace vede k vyšší produktivitě. Pokud jsou totiž zaměstnanci přetížení informacemi, mnohdy zbytečně tráví hodiny času hledáním obsahu, který je potřebný k jejich práci.

Zlepšuje komunikaci mezi odděleními

Nesporným faktem také je, že efektivní firemní komunikace zlepšuje komunikaci napříč odděleními, kterou dle studie Queens University of Charlotte považuje 39 % zaměstnanců za nedostatečnou. Navíc také zlepšuje komunikaci mezi zaměstnanci, kteří pracují na dálku.

Vede k větší spokojenosti zákazníků

Přemýšlíte nad tím, jak může firemní komunikace zvyšovat spokojenost zákazníků? Je to jednoduché. Pokud budou mít zákaznicky orientovaní zaměstnanci dostatek informací a budou motivovaní k práci, zákazníci to poznají a budou se vracet. To ostatně potvrdila i jedna ze studií, ze které vyšlo, že přístup zaměstnanců má dopad na spokojenost zákazníků, což má za následek zvýšení zisků společnosti.

Firemní komunikace a její vliv na atmosféru ve firmě

Firemní komunikace jde ruku v ruce s atmosférou ve firmě. Správná firemní komunikační strategie je totiž pro budování lepší firemní kultury a pracovního prostředí zcela klíčová. Je prokázané, že společnosti, jež komunikují transparentně, mají mnohem zdravější pracovní atmosféru a také spokojenější zaměstnance. A spokojenost zaměstnanců nedílně souvisí s nižší mírou fluktuace. Platí to ale i naopak. Pokud společnosti firemní komunikaci zanedbávají, trpí vysokou mírou fluktuace a nízkou mírou spokojenosti zaměstnanců i samotných zákazníků.

Jak podpořit komunikaci ve firmě?

Výhody efektivní komunikace ve firmě už známe, nyní se dostáváme k otázce, jak vlastně firemní komunikaci podpořit. V první řadě si stanovte jasnou vizi a cíle vaší společnosti a představte je všem svým zaměstnancům, sdělte jim, co od nich očekáváte a jakým výzvám při plnění pracovních úkolů mohou čelit. Základem efektivní komunikace je maximální transparentnost, ne vždy je však lehké efektivní komunikace docílit bez pomoci odborníků. Pokud máte pocit, že komunikace ve vaší firmě pokulhává, doporučujeme absolvovat kurz komunikace, který vás naučí vše potřebné.

TIP: Kurz efektivní komunikace

Na zlepšení komunikace ve firmě se orientuje 16hodinový kurz efektivní komunikace, který trénuje efektivní komunikaci na praktických manažerských příkladech. Kurzem, díky kterému získáte skutečné manažerské komunikační dovednosti, provází lektor s 30letou praxí v managementu a komunikaci.

Neefektivní vs. efektivní komunikace

Co vede k neefektivní komunikaci ve firmě? K nejčastějším příčinám se řadí nedostatečná příprava, zejména pak podcenění toho, jak a kdy připravené informace sdělit. Další častou chybou je neznalost problematiky a nepředvídání reakcí zaměstnanců, součástí přípravy by tak mělo být alespoň krátké zamyšlení nad tím, jak zaměstnanec bude na vámi sdělené informace reagovat. I přesto, že komunikujeme každý den, pokud chcete docílit efektivní komunikace a nejlepšího možného výsledku, pravděpodobně se neobejdete bez přípravy, tréninků a také poznání toho, jak v určitých situacích reagujete.

Jak komunikovat náročná témata v rámci firmy?

Častou otázkou manažerů je, jak komunikovat náročnější témata v rámci firmy, například v podobě změn nebo transformací. Velmi častou chybou je, že si manažeři myslí, že změnu prezentují zaměstnancům, kteří ji okamžitě s nadšením přijmou. Takto to bohužel v naprosté většině případů nefunguje a zavedení změny do praxe vyžaduje dokonalé komunikační dovednosti a důkladně promyšlený plán a strategii komunikace. Komunikaci je třeba věnovat zvýšenou pozornost zejména ve chvíli, kdy vyvolává odpor, už několikrát narazila na neúspěch nebo dochází ke střetu zájmů.

Univerzální návod, jak změnu komunikovat, bohužel neexistuje. Navést vás na správnou cestu však může několik zásad:

  • v první řadě zjistěte, jak se zaměstnanci ke změně staví
  • jaké znalosti a úsilí budou muset vynaložit k dosažení změny
  • najděte způsob, jak jim pomoci.

Nezapomeňte je také pochválit pokaždé, když budou úspěšně ke změně směřovat. Motivujte zaměstnance ke změně a sami se do realizace změny zapojte. Průběžně si také ověřujte, zda mají zaměstnanci všechny potřebné informace a zda všemu rozumí.

Závěr

Odborníci i samotní majitelé a manažeři úspěšných firem se shodují na tom, že má firemní komunikace naprosto zásadní vliv na výsledky a úspěch firmy. Efektivní komunikace je totiž spojena s celou řadou benefitů pro firmu, zaměstnance i zákazníky, proto byste ji neměli podcenit ani ve vaší společnosti.

Připravil/a

#atmosféra ve firmě #firemní komunikace #komunikace

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat