Volat poradce: +420 737 279 917
logo_vlastnicesta
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Proč je správná neverbální komunikace u manažerů tak důležitá?

Představte si následující situaci: Svému vedoucímu předkládáte návrh na zlepšení pracovního postupu. Váš nadřízený návrh pochválí a řekne, že je tomuto návrhu otevřený. To zní sice dobře, ale… Při vyslovování pochvalných slov se neusmívá, uhýbá pohledem a má překřížené ruce. Jaký z toho máte pocit? Jste zmatení? Nevíte, co si vedoucí vlastně myslí? Ztrácíte k němu důvěru? Neverbální komunikace dokáže mnohdy říci více než slova. Proto by také manažeři měli dobře znát pravidla neverbální komunikace a řeči těla.
Neverbalni komunikace

Co to vlastně neverbální komunikace je?

Začněme hezky od začátku. Pojďme si přiblížit, co si vlastně pod pojmem neverbální neboli nonverbální komunikace představit. Komunikace beze slov. Věta, která neverbální komunikaci vystihuje asi nejlépe. I přesto, že nic neříkáme, naše tělo mluví neustále prostřednictvím pohledů, pohybů, mimiky, tónu hlasu, držení těla apod. Co všechno patří do neverbální komunikace:

  • Mimika – změny mimických svalů v lidském obličeji
  • Oči – délka pohledu, směr pohledu, mrkání, rozšířené nebo zúžené zorničky
  • Čich – pachové vjemy
  • Teplota – vyzařování energie
  • Dotyk – podání ruky, poklepání na rameno, objetí …
  • Gesta – pohyby rukou, hlavou, posunky, …
  • Pohyb – chůze, popocházení, …
  • Uspořádání těla – celkové uspořádání těla v prostoru (držení těla, pózy, polohy)
  • Využívání prostoru – vzdálenost mezi lidmi (4 zóny – intimní, osobní, sociální, veřejná)

Ideálně by naše tělo mělo být v souladu s našimi slovy. Neverbální komunikace by měla podporovat naše slova, zdůrazňovat podstatné a ukazovat jak nám na daném tématu záleží.

Ne vždy je ale tělo v souladu s našimi slovy. A pak přichází problém. Pro ostatní nejsme čitelní a nemají v nás důvěru. A důvěra je bezesporu základem vztahu mezi manažerem a jeho podřízenými.

Nonverbální komunikace o člověku mnohé vypovídá

Chcete vědět, jak se ostatní cítí? Mají radost? Jsou ve stresu? Mají dostatek sebevědomí? Odpovědi na tyto otázky vám poskytne právě neverbální komunikace. Dalo by se říci, že verbální komunikace přináší tvrdá fakta a neverbální komunikace odhaluje, jak se cítíme. Odborníci ostatně přišli na to, že si ze slov odnášíme jen 7 % všech informací. Z komunikace těla získáváme neuvěřitelných 55 % informací a 38 % informací získáváme z tónu hlasu. Sečteno podtrženo, na neverbální komunikaci opravdu záleží.

I když nebudeme mluvit, nikdy není možné nic nesdělovat.

Je možné neverbální komunikaci ovlivnit?

Neverbální komunikace je souhrnem mimoslovních sdělení, která člověk vědomě nebo nevědomě předává jiným osobám. Důležité je zde slovíčko nevědomě. Pokud se na řeč těla nesoustředíme, neovládáme ji. Z toho ovšem také vyplývá, že pokud se soustředit budeme, můžeme mít nad svým tělem moc. Správné využití neverbální komunikace přináší pozitiva při komunikaci s podřízenými i obchodními partnery.

Čemu se při neverbální komunikaci vyhnout?

Správný manažer by měl být zdravě sebevědomý, přímý, spravedlivý a měl by na pracovišti vytvářet příjemné prostředí. Všechny tyto vlastnosti a dovednosti souvisí s neverbální komunikací. Je možné se cítit v práci dobře, když se manažer neustále mračí? Vyzařuje z manažera zdravé sebevědomí, pokud se hrbí a vyhýbá se očnímu kontaktu? Máte pocit, že vám manažer naslouchá, pokud se při konverzaci dívá do telefonu? Pravděpodobně jste právě třikrát odpověděli ne. Manažeři by se tedy měli některým projevům vyhnout. Zejména hrbení, ležérním pozám, vyhýbání se očnímu kontaktu a ustavičně zamračenému obličeji apod.

Jak je to tedy správně?

I přesto, že je samozřejmě fajn mít neustále usměvavého manažera, nejde to vždycky. Vsaďte proto na autentičnost. Je lepší být upřímný, než předstírat a mást tím podřízené. Pokud se vám něco nelíbí, řekněte to. Také by to mělo být vidět ve Vašem obličeji. Jste -li překvapení ukažte překvapení ve své tváři. Řadu emocí vyjadřujeme naprosto přirozeně. Hlavně je třeba si dávat pozor ve vypjatých situacích nebo situacích, které se nás osobně dotýkají.

Pro zaměstnance je nejhorší, když manažer nasadí takzvaný poker face. Zaměstnanci pak musí pouze hádat, co mu zrovna běží hlavou. Nikdy nebudou vědět, zda udělali správnou věc nebo špatnou z pohledu manažera. Pak tedy nečekaně dostanou pochvalu a nebo také nečekaně dostanou kritiku. Nikdy nebudou vědět na čem jsou. Ztratí jistotu.

Důvěru s podřízenými vybudujete jen tak, že budete čitelní a vaše slova budou odpovídat řeči vašeho těla. Ideálně byste měli držet hlavu vzhůru, dívat se podřízeným do očí, mluvit dostatečně hlasitě a přiměřeně rychle a působit pozitivně.

Naučte se číst ve svých zaměstnancích

Důležité je nejen to, aby manažer uměl ovládat řeč svého těla, ale aby se také naučil číst v řeči těla zaměstnanců. Pro manažery by měli být prioritou spokojení podřízení. Pokud proniknete do tajů neverbální komunikace, poznáte, jak se vaši zaměstnanci cítí. To vám může výrazně pomoci vytvořit v práci příjemnou atmosféru založenou na otevřenosti a empatii.

TIP: Seriál Anatomie lži: Co všechno na nás odhalí neverbální komunikace?

Chcete se dozvědět více o neverbální komunikaci a zároveň uvažujete o programu na večer? Máme pro vás tip na seriál Anatomie lži. Ten je založený právě na neverbální komunikaci. Kromě poučení ale přináší i pobavení. Jeho hlavní postavou je doktor Lightman, který se dokonale vyzná v řeči těla. Díky schopnosti prostřednictvím řeči těla odhalit lži pomáhá vládním organizacím řešit zapeklité případy. Seriál není pouze dílem scénáristů a jejich fantazie. Hlavní postava vychází z klinického psychologa Paula Ekmana – předního světového odborníka na odhalování lží.

Závěr

Pohyby. Mimika. Gestikulace. Držení těla. Tón hlasu. To vše o nás vypovídá mnohem více, než si často uvědomuje. Neverbální komunikace je nedílnou součástí každodenního života. Zásadní význam má také ve vztahu manažera s podřízeným. Aby zaměstnanci mohli manažerům důvěřovat, měla by být jejich slova v souladu s neverbální komunikací.

Připravil/a

#neverbální komunikace #řeč těla #verbální komunikace

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat