Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Zákon přítažlivosti v managementu

Zase si toho nikdo nevšiml, posteskne si majitel firmy. Copak bych nemohl najít pracovníky, kterým bude záležet na tom stejném, co mě? No, možná ano. Ano, říká zákon přitažlivosti. Nepřitahujeme a nedějí se nám náhodou nejvíce situace, na které nejvíce myslíme, kterým se nejvíce věnujeme? Není to stejné i v případě managementu a jejich pracovníků?
365_484_original

Pracovníci nikdy nemají stejný zájem jako majitel

Mnoho činností v dnešní době nemůžeme realizovat sami. Manažeři o tom ví své. Musí vést pracovníky tak, aby firma fungovala a vydělávala dostatečné peníze pro uživení všech pracovníků a plnění všech zákonných povinností. Je to nelehký úkol a to i přesto, že manažeři nebo jen majitel (v malé firmě) má jasnou vizi, strategii, kterou si již v praxi ověřil. Funguje mu, ale problém bývá, že noví pracovníci (nebo i stávající) ji neumí a v mnohých případech ji ani nechtějí naplnit. Tak můžete vidět po firmě chodícího majitele, který nechápe:

  • proč pracovníci chodí okolo rozsypaného odpadu
  • proč nenatřou plot
  • proč neudělají kompletní nabídku
  • proč místo zavolání zákazníkovi napíší jen „suchý” email
  • proč, když mají hodně práce, kterou dělají neefektivně, nezůstanou o 15 minut déle v práci a raději ji nedokončí
  • atd…

Moderní management má mnoho nástrojů, pravidel a rad. Bohužel, ne vždy plně fungují. Lidé totiž nejsou stroje a každý potřebuje něco jiného. Majitelé si také vyzkoušeli několik cest, jak se dostat z nepříznivých stavů např.:

  • neustále upozorňování na chyby a nedostatky – často to vede k odporu a pojmenování buzerace
  • rozčilování – vede ke vzniku negativních emocí, spojených s rozčilujícím se člověkem
  • neustálé prosby – ty vyslyší jen někdo
  • doplňování procesů a firemních pravidel – to nikdo nečte a když tak si je pamatuje velmi krátce
  • odměňování pracovníků – vděčnost je jen v okamžiku získání odměny a pak se vytrácí
  • netradiční motivace apod.

Zase nic. Copak jsme nevyzkoušeli celou řadu osvědčených pravidel a doporučení? Prostě ani tyto kroky nepomohou přivést pracovníky ke stejnému vnímání jako má majitel, ke stejné ochotě věnovat se zákazníkovi. V lepších případech uvedené možnosti zafungují krátkodobě a pak stejně potřebná kreativita, zaujetí pro zakázku, vyjití vstříc požadavkům zákazníka je příliš veliká science-fiction.

Vše začíná u nás samotných

Ne, není! Je možné toho dosáhnout. Už jste navštívili firmu a měli pocit, že si všichni rozumí, spolupracují, podporují se… Skoro jako členové harmonické rodiny? A to vše bez vysokých mezd, benefitů, touze být v mezinárodní obrovské společnosti a nebo dokonce bez direktivního vedení. Ano, je to možné!
Lék a návod nám dává sama příroda v podobě zákona přitažlivosti. Zákon říká, že podobné přitahuje podobné. Česky známe zákon pod „vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá“. Ačkoliv se stále učíme nové manažerské techniky, příroda má pro nás přirozené řešení. Jen jí stačí naslouchat a hledat cesty, jak nové poznatky uvést do praxe.

Tak proč by nebylo možné najít/přitáhnout pracovníky se stejný vztahem k zákazníkovi, touhou tvořit něco nové, nebýt lhostejný k nepořádku, neefektivitě apod. Ano, je to možné. Jen se manažer, majitel, potřebuje více soustředit na hodnoty, které uznává, na chování, které od pracovníka potřebuje. Na to, v čem bude vyžadovat tvořivost. Všechny tyto myšlenky si potřebuje nejprve uspořádat, dát jim priority, představit si, jak se mají v praxi projevovat. Teprve pak se může rozhlížet okolo sebe, zda je někde právě takový člověk.
O pardon, ještě ne. Napřed musí žít tím, co chce po ostatních. A to tak, že opravdově. Žádné pózy, masky, ústupky se netolerují. Právě tím, jak žije, tím co ukazuje, ostatním vysílá jasné signály, co chce a koho by rád „přitáhl“. Ba co víc, stává se v takovém případě VZOREM, který se lidé rozhodují následovat nebo také ne. Když si majitel nechá otevřené oči, zcela jistě uvidí/potká/rozpozná (i mezi zaměstnanci) právě taký přístup, který vyžaduje.

Ještě nejásejme, není vyhráno! Já vím máme hodně práce, musíme rychle dokončit zakázku. Nic se nezrodí přes noc. Tedy nic kvalitního. I jabloň potřebuje několik měsíců péče, aby nám dala chutná jablka.
Nejprve pozorujte projevy pracovníka. Vždy se totiž projeví, pouze to, co v člověku skutečně je. Někdy to chce připravit vhodné zátěžové situace, aby jste viděli skutečnost. Žádná tato práce nevyjde vniveč. Jestli jste vše dělali poctivě a dobře vnímali ostatní, již nemáte jen pracovníka/zaměstnance, ale partnera, který má otevřené oči a dělá vše potřebné, i když nejste ve firmě.
Co bylo potřebným základem, abychom se dostali až sem? Aby zafungoval zákon přitažlivosti? No přeci naše mysl, naše myšlenky, poctivá práce na jejich realizaci.
Na závěr nám jednu prosbu – „Nepoddejte se a neustupujte od svých myšlenek, pokud hned na poprvé neuspějete. Hledejte, která Vaše myšlenka Vám tuto situaci způsobila“.

Inspirováno: vlastním poradenstvím a praxí u zákazníků, také filmem Tajemství.
Tento článek byl napsán s využitím
.technologie digitálního pera Prostě mnohem lépe se myšlenky píší perem na papír než přes klávesnici do notebooku.

Připravil/a

#být vzor #management #přitažlivost

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat