Tisková zpráva jako základní pilíř media relations
Tisková zpráva se na první pohled může zdát jako obyčejná slohová práce, kterou zvládne každý, kdo umí alespoň trochu přijatelně psát. Tisková zpráva má však svá jasná specifika, která v profesionálně vypracovaném textu nesmějí chybět. Gramatická a stylistická správnost je samozřejmostí. Pokud rozešlete do médií přehlídku gramatických chyb a stylistických nedostatků, koledujete si o zařazení na pomyslný black list. A vylepšení image vaší firmy vás bude stát spoustu času a peněz.
Do e-mailové schránky novináře denně dorazí několik desítek tiskových zpráv. Ta vaše je tudíž jedna z mnoha. Podle nejrůznějších statistik máte jen 5 sekund na to, aby vaše tisková zpráva novináře zaujala. Profesionálně připravená tisková zpráva vaše šance výrazně zvyší. Potřebujete-li napsat tiskovou zprávu, nemusíte s PR agenturou hned uzavírat smlouvu o dlouhodobé spolupráci, existuje totiž i služba „ příprava tiskové zprávy „, kterou můžete využívat nárazově. Tiskovou zprávu vám pracovníci PR agentury připraví na počkání, obvykle do dvou hodin od zadání.
Tvorba a distribuce tiskových zpráv, příprava a realizace tiskových konferencí či jiných ucelených akcí pro novináře spadají do skupiny nástrojů, jež lze souhrnně označit jako media relations (vztahy s médii), respektive press relations (vztahy s tištěnými médii), a které jsou nedílnou součástí komplexně pojaté externí komunikace.
Korporátní identita není jen o jednotném vizuálním stylu
Firma, která se rozhodne pro kvalitní externí komunikaci, se musí mnohdy změnit od píky. Kvalitní korporátní identita není jen jednotný grafický styl či logomanuál, ale řadí se sem pravidelná media relations a press relations, dále také korporátní komunikace, korporátní kultura a v neposlední řadě i někdy až příliš přeceňovaný korporátní design.
Korporátní identita, neboli corporate identity, umožní koncovému zákazníkovi firmu mezi ostatními snáze rozpoznat, zákazníci se s ní mohou navíc lépe identifikovat. Lidé umějí být věrní jedné značce dlouhá léta zejména tehdy, jsou-li s výrobky či službami dané firmy spokojeni. Čím si firma jejich přízeň získá, je v konečném důsledku jedno. Ať už se jedná o spotřebitelské soutěže, bonusy pro věrné zákazníky apod, nejdůležitější je, že zákazník zachovává produktu či službě věrnost.
Kromě kvalitních služeb a produktů oceňují zákazníci na firmě mimo jiné i nápaditý design a její firemní filozofii, firemní komunikaci a v neposlední řadě i firemní kulturu. Jak s vámi jednají zaměstnanci firmy například při reklamaci? Dělají z vás hlupáky, nebo s vámi vše trpělivě sepíší a vysvětlí vám proces reklamace? Jsou prodejci informováni o svých produktech? Vědí skutečně, co vám nabízejí, nebo koukají tajně do návodu? I tohle je součástí corporate identity, přesněji korporátní komunikace a kultury. Velkovýrobce nábytku, v jehož firemní prodejně vám nejsou schopni ani ochotni poradit například se sestavením židle, nepůsobí důvěryhodně. Od takové raději ruce pryč!
Dlouhodobě, pravidelně a systematicky
Kvalitní externí komunikace má tři stěžejní pilíře. Jeden bez druhého se neobejde. Dlouhodobě vytvářené a správně opečovávané media relations a press relations jsou základním předpokladem úspěchu. Pravidelná komunikace usnadňuje firmám vztahy s médii a výrazně zjednodušují situaci při medializaci události. Komunikace v rámci PR musí být kromě jiného také pravidelná a systematická. Vypouštět do éteru tiskové zprávy či prohlášení podle momentální nálady vrátného či v souladu s počasím se nevyplácí. Každá externí komunikace by měla mít pevně stanovenou komunikační koncepci.
Celý systémový kruh externí komunikace se uzavře pravidelným vyhodnocením efektivity a účinnosti komunikace. Hodnotí se:
- Plnění cílů komunikační koncepce
- Sledovanost, čtenost, poslechovost
- Vztah k obratu firmy
- Reakce čtenářů a další
Bez řádného vyhodnocení není možné rozpoznat, zda investice do externí komunikace byly vynaloženy řádně. Zústal by tak neuzavřený cyklus zlepšování PDCA.„
V rámci externí komunikace by firma měla umět využít všech informačních kanálů, které dnešní doba nabízí. Dává tak zákazníkovi možnost vybrat si pro něj nejvhodnější způsob komunikace, zvolit si nástroje, jež jsou ideální právě pro vaši firmu.
Další nástroje externí komunikace:
- internetová prezentace
- internetové diskuse svázané s firemními produkty a službami (jejich nenápadnou koordinaci a účelové rozvíjení),
- zákaznické centrum,
- propagační letáky, informační brožury či newslettery,
- ucelené akce (prezentace, konference, symposia, dny otevřených dveří, společenská setkání a reprezentativní akce…)
- a v neposlední řadě také třeba vhodně vybraný sponzoring.
Otázky do diskuze
1) Jaký je váš názor na externí komunikaci?
2) Jaké prostředky externí komunikace u vás ve firmě používáte nejčastěji?
3) Jaké prostředky externí komunikace jsou podle vás nejefektivnější a proč byste je doporučili jiným?
4) Na čem byste měli ještě zapracovat?
Cena pro nejlepší příspěvek
Na závěr diskuse vybral poradce Vlastní cesty a specialista na komunikaci PR1 nejlepší příspěvky z diskuse. Výherce vybraný poradcem získal:
- Externí harddisk 250 GB, USB – vyhrála Blanka Urbánková
Výherce vybraný komunikačním specialistou získá:
- místo v říjnovém kurzu ŠKOLY PUBLIC RELATIONS u PR1.