Krizový management (krizové řízení) se výrazně liší od běžného managementu. Zatímco se běžně management snaží o stabilizaci, růst, rozvoj, investování a dosahovaní zisku, krizový management se v obtížných situacích, mimořádných událostech snaží zachovat existenci a přežítí. Krizový management by měl být součástí každého managementu, aby firma byla připravena nebo předcházela krizovým situacím. V této sekci najdete články od poradců, kteří se podíleli nebo řešili krizové situace u svých zákazníků. Patří sem krizové plány, scénáře, krizová komunikace, restriktivní opatření apod.
Krize je stav, kdy dochází k ohrožení bezpečnosti, existenci firmy, života a zdraví, nebo know-how… Je to stav, který může způsobit zánik firmy, poškození životního prostředí nebo jiné zásadní ztráty. Krize z pohledu firmy může být:
PodrobnostiZavřít
Krizí můžeme označit jen takové stavy, které vedoucí, manažeři již nezvládnou běžnou denní operativou a nastavenými standardními procesy. Navíc zde má rozhodující vliv čas. Pokud by nedošlo ke změně krizového stavu v určeném čase, dojde k zániku firmy nebo velkým nevratným ztrátám.
Krizová komunikace je nezbytnou součástí krizového managementu. Komunikace v době krize se musí zásadně změnit. Je třeba přihlédnout k obrovské stresové zátěži, možnosti poškození image, ztrátě jistot, nutnosti okamžitě bezchybně reagovat a to i přesto, že je nezbytné realizovat velké množství změn při řešení krize.
Krizová komunikace má omezovat negativní vliv krize na:
Krizový plán je dokument, který obsahuje přehled opatření a postupů, jež mají pomoci vyřešit aktuální krizi, krizový stav organizace. Všechna opatření je třeba zvládnout v přesně stanoveném termínu a nesmí vzájemně negativně interagovat. Krizový plán je základní dokument managementu, kde manažeři optimalizují krizová opatření mezi sebou a také podle nově získaných informací nebo změněného krizového stavu.
Připravil jsem pro Vás šablonu | vzor krizového plánu.
Je dočasný tým pověřený řešením krize firmy nebo krizového stavu. Musí se jednat o schopné pracovníky, kteří mají znalosti a dokáží rychle reagovat a tvořit kvalitní myšlenky a řešení. Krizi mohou vyřešit jen schopní lidé. Většinou to nejsou ti, kteří dostali firmu do krize. Pro krizový tým musí být stanoveny zvláštní odpovědnosti a pravomoci a to např. pro HR, finance, výrobu, komunikaci. V krizi není možné mít zdlouhavá schvalovací kolečka. Je třeba najít řešení, hned rozhodnout a realizovat.
Krizový manažer je manažer schopný pracovat v náročném prostředí a zvládat silný psychický stres. I přes to všechno je schopen dělat kvalitní rozhodnutí a vyvést firmu z krizového stavu. Bleskově dokáže vyhodnocovat situace, vybírat klíčové faktory, určovat příčiny, navrhovat řešení a rychle je dotáhnout do úspěšného konce. Více se dočtete:
Než se rozhodnete zahájit spolupráci s krizovým manažerem doporučujeme dodržet tato pravidla (více čtete ZDE)
V každé krizové situaci je třeba připravovat opatření minimálně 2 typů:
Úkolem krizových opatření je odstranit krizový stav nebo jej zmírnit a zamezit vzniku dalšího krizového stavu. Velmi opatrně je třeba pracovat s plošnými opatřeními.
Vyřešit krizi organizace je většinou záležitostí týdnů až měsíců. Vše je odvislé od zdrojů, typu krize a stavu organizace. Krize většinou postihuje hlavní oblasti firmy – nekvalitní systém řízení, špatná práce se zákazníky, hospodaření s penězi, nedodržování procesů, neprofesionální zaměstnanci ale také špatnou strategii. Z toho vyplývá, že krizový manažer má náročnou práci, kdy se musí rozhodnout, co změní jako první. Zkuste začít tímto postupem:
Čtěte – Nešvary krizového managementu
Na ekonomickou krizi je třeba se připravovat, když krize není. Každý rozumný majitel firmy ví, že je to otázkou času, kdy přijde ekonomická krize, krize zákazníků, krize na trhu práce apod. Chcete-li se připravit na krizi, pak zkuste:
Krizová komunikace je naprostou nutností pro vyřešení krize. Pomáhá správně lidem chápat o co jde a zapojit jejich potenciál. Poskytuje správné informace pro realizaci řešení a také ukazuje správné postoje k dané situaci. Mezi hlavní zásady krizové komunikace patří:
Až vznikne krize v organizaci, je pozdě se učit, jak zvládnout krizi. Manažeři by měli být znalí aspoň základů krizového managementu. Navíc řada pravidel řešení krize je uplatnitelná i v běžném manažerském životě. Vřele doporučujeme včas jít na školení krizového managementu. Vyberte si nejprve vhodného lektora, který má zkušenosti s řešením krizí. Vyzkoušejte nejprve online školení, webinář Krizový management. Když Vám lektor vyhovuje, pak běžte min na vícedenní školení, ideálně v kombinaci s tréninkem.
Webinář zdarma – Krizový management a insolvence.
Znalostní linie je specializované online školení, e-learning Vlastní cesty. Krok za krokem jste veden k základnímu cíli – naučit se řešit krize firmy. Navíc autor linie Krizový management Vám pomáhá správně chápat jednotlivé znalosti. Kdykoliv máte možnost s ním konzultovat vlastní specifické případy. Představení znalostní linie najdete zde – Krizový management.
Krizový scénář je podrobný postup, jak krok za krokem řešit konkrétní krizovou situaci. Scénáře se většinou připravují v době mimo krizi, abyste, když nastane krize, vytáhli příslušný scénář a hned začali řešit.
Mimořádná událost je definovaná zákonem č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému. Jde o událost ohrožující život, zdraví, majetek a životní prostředí. Do mimořádných událostí patří např. povodně, požáry, vichřice, velké havárie, únik nebezpečných látek, epidemie, nedostatek vody apod.
Riziko je situace, stav, který vytváří ztráty nebo nebezpečí. Může ohrožovat zdraví, život, majetek, existenci firmy apod. Riziko většinou existuje s určitou pravděpodobností vzniku. Úkolem manažerů je rizika identifikovat a buď jim předcházet, eliminovat, nebo je zcela odstranit.
Analýza rizik je rozbor nebo zkoumání rizikových (nežádoucích) stavů, nebezpečí, která mohou s danou pravděpodobností nastat. Analýzou hledáme nejvýznamnější rizika, která potřebujeme vhodnými opatřeními eliminovat nebo zcela zamezit jejich vzniku, je-li to možné.
Pojem používaný ve dvou základních významech, které souvisí s ekonomickou krizí dlužníka. Jedná se buďto o platební neschopnost, tj. jednu z forem úpadku, kdy dlužník není i přes svoji snahu schopen dostát dlouhodobě svým splatným závazkům vůči více věřitelům. Může rovněž značit insolvenční řízení jehož cílem je vyřešit úpadek nebo hrozící úpadek dlužníka novým uspořádáním majetkových vztahů dlužníka se současným uspokojením věřitelů dlužníka.
Poslechněte si specializovaného advokáta na insolvence zdarma v našem online kuru Insolvence a krizový management jako příležitost pro reorganizaci podniku.
Speciální ochranný režim pro dlužníky podnikatele, který spočívá v tom, že po dobu jeho trvání nelze rozhodnout o úpadku dlužníka. Moratorium poskytuje dlužníkovi možnost překonat úpadek nebo hrozící úpadek případně se s věřiteli dohodnout na své reorganizaci.
Majetková situace dlužníka, která objektivně vylučuje uspokojení všech závazků dlužníka. Existují dvě formy úpadku, a to platební neschopnost a předlužení.
Soudní nástroj určený pro silně zadlužené osoby. Primárním cílem insolvenčního řízení je vyřešit úpadek dlužníka nebo jeho hrozbu novým uspořádáním majetkových vztahů dlužníka se současným uspokojením věřitelů dlužníka. Zahájeno může být soudem na základě návrhu dlužníka, tak i na základě návrhu věřitele
Ekonomický stav dlužníka, kdy lze důvodně předpokládat, že dlužník nebude schopen řádně a včas splácet podstatnou část svých peněžitých závazků.
Dlužník je v úpadku ve formě platební neschopnosti, má-li zároveň nejméně dva věřitele vůči kterým má peněžité závazky déle než 30 dnů po splatnosti, které není schopen dlouhodobě splácet.
V druhotné platební neschopnosti se nachází dlužník, který není schopen hradit své závazky z důvodu neuhrazených pohledávek od svých zákazníků. Stav druhotné platební neschopnosti se postupně přenáší na další subjekty, čímž ohrožuje podnikatelské prostředí jako celek.
Jedna ze dvou forem úpadku. V případě předlužení se z ekonomického pohledu jedná o stav zásadní nerovnováhy v kapitálové struktuře dlužníka. Dlužník je předlužen, jestliže má nejméně dva věřitele, přičemž zároveň souhrn pohledávek věřitelů vůči dlužníkovi převyšuje hodnotu majetku dlužníka.
Testy pro zjištění úpadku dlužníka ve formě předlužení dlužníka. Bilanční testy zahrnují fázi statickou, ve které se nejprve posoudí bilance dlužníka a druhou fázi, ve které se posuzuje výhled další správa majetku dlužníka, respektive další provozování závodu. Bilanční testy pracují s účetnictvím dlužníka zejména z jeho rozvahou.
Sanační způsob řešení úpadku nebo hrozícího úpadku dlužníka. V rámci reorganizace dochází zpravidla k postupnému uspokojování pohledávek věřitelů při zachování provozu dlužníkova podniku, zajištěné opatřeními k ozdravění hospodaření tohoto podniku podle insolvenčním soudem schváleného reorganizačního plánu s průběžnou kontrolou jeho plnění ze strany věřitelů.
Jeden ze základních dokumentů reorganizace. Vymezuje právní postavení dotčených osob v důsledku povolené reorganizace, a to na základě opatření sledujících ozdravení provozu dlužníkova podniku a uspořádání vzájemných vztahů mezi dlužníkem a jeho věřiteli.
Podívejte se na poradce Vlastní cesty, kteří se věnují Krizovýému managementu.
Podívejte se na reference z oboru.
Hledáte inspiraci z oboru? Projděte si články Vlastní cesty.
Vlastní cesta s.r.o.
Jiří Střelec
Tichého 11 , 616 00 Brno
+420 737 279 917
info@vlastnicesta.cz
IČ: 29212154
DIČ: CZ29212154