Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Jsou poradci drazí?

Každého zajímá, kolik poradce stojí. Tak trochu se neustále potýkáme porovnáním práce poradce s prací zaměstnance. Porovnáním faktury od poradce s výši mzdy zaměstnance se efektivita vynaložených finančních prostředků jasně zdá ve prospěch zaměstnance. To je, ale zcela nesprávné chápání poradenství.
200_262_original

Poradce se najímá tehdy, neví-li si klient rady nebo se chce vyhnout budoucím problémům nebo mu dočasně chybí potřebná specializace nebo nepotřebuje specializací trvale.

U poradce je nutné tedy hodnotit přínos pro firmu. Nejvhodnější přirovnání je spolupráce s právníkem. Právníka potřebujeme jen několikrát za život a je nejlepší, když jej nikdy nepotřebujeme pro trestní řízení. Právníka si najmeme jen na to, když nás trápí daná část práva – dědictví, rozvod, dary. Tak to platí pro všechny obory poradenství.

Obecně platí, že poradce je levnější než poradenská společnost (výjimku mohou tvořit kombinace unikátních oborů nebo úzká specializace). U poradenské společnosti se běžně děje, že na poradenské dny přijde tým poradců a je třeba zaplatit každého z nich. V takovém případě je nutné si hlídat, zda je nezbytné, aby u jednání byli všichni. Zde zase platí čím větší tým, tím více je třeba hlídat, zda odváděná práce je skutečně potřebná a efektivní pro klienta.
Pro malé firmy je vhodnější hledat mezi poradci kombinující více oborů než u poradenských společností.

Cena poradce běžně bývá stanovena několika možnými způsoby:

  • Hodinová sazba – rozpětí se běžně pohybuje od 500-5.000 Kč v závislosti na oboru (např. poradenství v řízení kvality je 500-2.000 Kč, v Publlic Relations je od 1.000-5.000 Kč a i výše), ale také v závislosti o jakého klienta se jedná. Malá společnost o 10 lidech bude mít nižší sazbu než nadnárodní společnost např. T-Mobile. Je to logické. Ve velké společnosti je třeba řešit větší a rozsáhlejší problémy. Na druhou stranu si klient musí zvážit, zda dobře vybraný poradce s příslibem dlouhodobé spolupráce neudělá stejný výkon jako tým poradců. Vždy je totiž třeba, aby klient se aktivně podílel na tom, na čem se s poradcem dohodne. Sazby velkých poradenských společností nebo špičkových specialistů mohou být i vyšší.
  • Měsíční paušál – paušál je zcela individuální a závisí na stavu firmy, rozsahu práce a rychlosti očekávaného výsledku. Příprava nebo udržování malého systému řízení kvality je může pohybovat kolem 10 tisíc korun měsíčně. Za to zase služby Public Relations a marketingu se budou pohybovat od 50 tisíc korun a výše, zvláště pokud se poradenská agentura aktivně podílí na konkrétních aktivitách.
  • Úkolová odměna – dopředu je připraven úkol, který se od poradce vyžaduje vyřešený. Cena by měla být adekvátní odvedené práci a dosaženého výsledku. Obě strany mají hned na začátku přesně jasno, čeho chtějí dosáhnout a na straně druhé riskují, že objem práce nemusí správně odhadnout.
  • Podíl na úsporách, zisku, i ztrátách – i tato varianta se používá, je-li možné jasně prokázat přínos poradce na úsporách. Úskalím této varianty je, jak rozpoznat přínos zaměstnanců a poradce. Kde je ta hranice, kdy by stejného výsledku dosáhli zaměstnanci, možná o něco později, a kdy by toho bez poradce nedosáhli.
  • Podíl na hospodářském výsledku – možné je dohodnout a práci poradce navázat na nárůst hospodářského výsledku firmy. Právě z nárůstu poradce platit. Poradce má jasnou motivaci – dělej vše co umíš pro hospodářský růst. Tato varianta pochopitelně vyžaduje jistou dávku důvěry a doložená hospodářského výsledku. Zvláště v době, kdy podnikatelé potřebují optimalizovat své výsledky s ohledem na odvody daní.
  • Kombinace – dobře funguje kombinace snížené hodinové sazby spolu s podílem na hospodářském výsledku nebo s odměnou na splnění úkolu.

Poradce může výrazně urychlit vývoj firmy, pomoci zavést a optimalizovat systémy, uspořit náklady, najít nová řešení, vytvořit nové produkty, získat dokonce nové zakázky, anebo také sjednotit pracovníky v týmu. Poradce také může suplovat některé pracovní pozice firmy jako například představitel vedení pro kvalitu, bezpečnostní technik, marketingový pracovník. Vše však závisí na charakteru firmy, její velikosti, zaměření, používaném systémů a místních zvyklostí. (Autor je majitel poradenského portálu vlastnicesta.cz)

Potřebujete se poradit, jak pro svoji firmu na určitou specifickou oblast dobře vybrat poradce? Můžete se poradit se Specialistou týdeníku Firmy ,Jiří Střelec který se na tuto oblast zaměřuje. jstrelec@ vlastnicesta.cz, mob.: 737 279 917

Připravil/a

#cena poradce #metoda #personální poradenství #poradenská společnost

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat