Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Zákon o archivnictví a spisové službě

Zákon o archivnictví a spisové službě popisuje práci a ochranu archiválií, práva a povinnosti vlastníků archiválií, zřizovatelů archivů, spisovou službu a další.
141_95

Předmět a popis zákona 

Zákon 499/2004 o o archivnictví a spisové službě popisuje tyto činnosti:

  • výběr, evidenci a kategorizaci archiválií
  • ochranu archiválií
  • práva a povinnosti vlastníků archiválií 
  • práva a povinnosti držitelů a správců archiválií (dále jen “držitel archiválie”) 
  • využívání archiválií 
  • zpracování osobních údajů pro účely archivnictví 
  • soustavu archivů 
  • práva a povinnosti zřizovatelů archivů 
  • spisovou službu 
  • působnost Ministerstva vnitra a dalších správních úřadů na úseku archivnictví a výkonu spisové služby 
  • správní delikty. 

Základní pojmy definované v zákonu

Zákon definuje tyto základní pojmy:

  • Archivnictví – obor zaměřený na péči o archiválie jako součásti národního kulturního dědictví a plnící funkce správní, informační, vědecké a kulturní
  • Archív – zařízení, které slouží k ukládání archiválií a péči o ně
  • Dokument – každý písemný, obrazový, zvukový, elektronický nebo jiný záznam, ať již v podobě analogové či digitální, který vznikl z činnosti původce
  • Původce – každý, z jehož činnosti dokument vznikl
  • Archiválie – záznam, který byl vzhledem k době vzniku, obsahu, původu, vnějším znakům a trvalé hodnotě dané politickým, hospodářským, právním, historickým, kulturním, vědeckým nebo informačním významem vybrán ve veřejném zájmu k trvalému uchování a byl vzat do evidence archiválií. Archiváliemi jsou i pečetidla, razítka a jiné hmotné předměty související s archivním fondem či s archivní sbírkou.
  • Spisová služba – zajištění odborné správy dokumentů došlých a vzešlých z činnosti původce, popřípadě z činnosti jeho právních předchůdců, zahrnující jejich řádný příjem, evidenci, rozdělování, oběh, vyřizování, vyhotovování, podepisování, odesílání, ukládání a vyřazování ve skartačním řízení, a to včetně kontroly těchto činností

Dokumenty podnikatelů k uchovávání

Zákon o archivnictví a spisové službě definuje ve své příloze č. 1 dokumenty vznikající z podnikatelské činnosti, které jsou podnikatelé povinni uchovávat a umožnit z nich výběr archiválií. Seznam platí pro podnikatele zapsané v obchodním rejstříku. Jedná se o:

1) Statut, dokumenty o vzniku a zániku podnikatelského subjektu:

  • zakladatelské dokumenty,
  • organizační řády a řídící akty, stanovy, statuty a jejich změny, jednací řády, organizační řády a schémata,
  • dokumenty o změnách podnikatelských subjektů, rozhodnutí, dekrety, smlouvy a výměry o změně právní formy, sloučení, rozdělení,
  • dokumenty o zrušení, likvidaci a zániku podnikatelského subjektu, rozhodnutí o likvidaci, zprávy o postupu a ukončení likvidace, návrhy na výmaz z obchodního rejstříku.

2) Dokumenty vrcholového řízení podnikatelského subjektu – notářské zápisy z jednání orgánů podnikatelského subjektu, výroční zprávy včetně zprávy o auditu.

3) Dokumenty o majetku podnikatelského subjektu – dokumenty dokládající vlastnictví nemovitého majetku, ochranné známky.

4) Finanční dokumenty – účetní záznamy a statistiky podnikatelského subjektu, zejména knihy podvojného účetnictví, účetní závěrky a roční statistické výkazy.

5) Dokumenty z propagační činnosti podnikatelského subjektu – zejména katalogy zboží s ceníky, publikace vydané podnikatelským subjektem a podnikové kroniky.

6) Výrobní program – jeho změny a uplatnění výrobků na domácím trhu a zahraničních trzích.

7) Zásadní dokumenty o zaměstnaneckých záležitostech – kolektivní smlouvy.

Připravil/a

#archiválie #archivnictví #spisová služba

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat