Přežít v dnešním tržním prostředí je velmi náročný úkol pro každého podnikatele. Trh je velmi nasycený a najít prostor pro podnikání a dosažení zisku je stále obtíženější. Již se nedá jen rozhodnout a vstoupit na trh. Je třeba správně pochopit a nastavit vizi-strategii a hlavně politiku kvality. Podívejme se na tyto složitě vypadající pojmy očima zmrzlináře.
Co vidí zmrzlinář
Vize – neboli vidění a to jak známo je nejlepší prostorové, tj na všechny čtyři světové strany. V podnikovém či podnikatelském prostředí je to „zhmotněný sen“ o tom „co máme rádi“. Pohled do budoucnosti. To, čemu jsme ochotni obětovat iniciativu, prostředky, čas, všecko. Ve svých důsledcích je to především zabezpečení práce pro nás , i budoucí zaměstnance.
Pro názornost je možné využít postupů již výše zmiňovaného živnostníka, který začal tím, že měl sen o tom, že bude úspěšně vyrábět a prodávat zmrzlinu. To byla jeho „vize“.
Strategie – „strategos“-generál, vojsko-dlouhodobý plán činnosti vedoucí k naplnění vize, též taktika či sada možností, jak „hrát hru“, nebo vést bitvu v jakékoli nastalé situaci, aby se naplnila vize.
Příklad „zmrzlináře“. Zvolil „točenou zmrzlinu“. Bez výuky a vědeckých znalostí o vzniku a řízení firem, provedl „Benchmarking“ ,anglický název užívaný pro klasickou firemní „špionáž“, jejíž cílem je porovnání vlastní produkce s konkurencí, abychom jednoduše řečeno „nezaostali“. Prostě se poptal, jestli v obci a okolí byla, nebo je nějaká cukrárna a když byla, tak jakou zmrzlinu prodávala a zvolil jiný typ. Správně a rychle pochopil význam a obsah pojmu „strategie“, stejně jako generál rozhodl o přednosti vzdušné války namísto pozemní.
Politika kvality – „polis“- obec, „politiké techné“- správa či péče o obec, v našem významu péče o kvalitu. Stejně jak o kvalitu výrobku, tak služby, obecně produktu. V přeneseném významu, což se nám hodí, to mohou být též intriky, hašteření, až boj. Nutno však upozornit, že případě tohoto typu kvality se nejedná o prosté technické či užitné parametry produktů, ty určuje zákazník. V tomto případě jde o přídavné jméno k produktu „to navíc“, čím předstihnout konkurenci a být úspěšný „rychlejší“, výkonnější“, odlišný nebo jedinečný. Prostě to co konkurence nemá.
Správná politika kvality živnostníka
Správně pochopil politiku kvality živnostník, jež ji formuloval – „Pravá, nepráškovaná zmrzlina“ ze zaručeně čerstvého kravského mléka i s rozvozem na místo objednávky.
Plní tak novodobé požadavky zákazníků, kteří se odvrací od chemických konzervantů způsobujících alergie a jiné nežádoucí efekty. Pečuje o zákazníka, který si přeje mít zmrzlinu u sebe a neztrácet čas dopravou apod.
Správná politika Ferrari
Dalším příkladem správného pochopení významu a důležitosti politiky kvality může být firma Ferrari, která zvolila „jedinečný model La Ferrari“, v sérii jen 500 kusů, za cenu jednoho kusu cca 40 mil Kč. Tento unikátní model, jehož cena bude na rozdíl od běžných ojetin s časem narůstat, si ale může koupit jen ten, kdo už má v garáži nejméně pět jiných modelů Ferrari. Každý nově vyrobený model La Ferrari má stejné číslo 1/499 a na volantu ve zlatém provedení jméno majitele.
Často bývá zmiňována jako příkladná, politika kvality firma Caterpilar, která uvádí že zajistí opravu poruchy jejich výrobku např. rypadla, pracujícího na kterémkoli kontinentu, do 24 hodin – “Rychlý servis“.
Význam instrumentu-politiky kvality- vynikne i u současných stabilizovaných firem, které buď navázaly na předchozí rodinné nebo bývalé tradice a svůj produkt od počátku netvořily. Jde o to, že se jejich vize a strategie zásadně nemění a o to větší je potom kladen důraz na aktualizaci-přezkoumávání a nutné každoroční změny politiky kvality s cílem porazit konkurenci.
Současný stav Politiky kvality u českých firem
Politika kvality je u nás vnímána a realizována, ať už v dobrovolně používaných předpisech, např. ISO normách, nebo v konkrétní užívané praxi.
Úvodem zdůrazňujeme, že zmiňované ISO normy, nejčastěji ČSN EN IS0 9001:2009 nejsou normy jen o řízení kvality, jak se objevuje v jejich názvech „Systém managementu kvality“, ale především o kvalitě řízení.
Tyto normy jsou „inventurou postupů a poradcem“, jak správně řídit firmu, počínaje zavedením účelné dokumentace s popisem jednotlivých činností, procesů, stanovením a přezkoumáváním politiky kvality, hledání potřebných zdrojů, až po vyhodnocování a následném zlepšování produkce, aby zákazník dostal v termínu a kvalitě co si objednal. Tímto se firma, která takto postupuje, stává „důvěryhodnou“. Je to naplnění velké evropské vize o tom, že firma, která je dobře řízena, má také kvalitní produkty.
Co je o dané problematice stanoveno v ISO normách a jak jsou aplikovány v praxi:
Pokud se týká požadavků na Politiku kvality, uvedených podrobně v kap. 5.3 ČSN EN ISO 9001, musí vrcholové vedení zajistit její návaznost na záměry firmy, její produkty. Dále se zavázat k neustálému zlepšování. Musí umožňovat přezkoumávání cílů, být řádně sdělována, pochopena a aktualizována. Na Politiku kvality musí navazovat cíle kvality, specifikované v kap. 5.4.1 normy. Ve stručnosti jde o požadavek, aby organizace stanovily dosažitelné cíle kvality, které navazují a jsou v souladu s politikou a musí být měřitelné.
V devadesáti procentech případů se auditoři kvality řízení setkávají povětšině jen s formálním přepisem požadavků normy, na příklad: „Kvalitou výrobků budeme uspokojovat očekávání zákazníků ve shodě s právními předpisy. Zvyšováním kvality výkonů a snižováním nákladů s využitím metod trvalého zlepšování dosáhneme nulové propustnosti vadných výrobků“.
Stejně tak formální se jeví plnění požadavků na cíle kvality: „Zvýšíme účinnost a povědomí kvality u všech pracovníků. Prohloubíme systém řízení kvality s perspektivou nulových neshod. V rámci trvalého zlepšování se zaměříme na snižování nákladů“.
Takto nesprávně, téměř nesrozumitelně formulované a nekonkrétní využití výše uvedených ustanovení normy, jen posiluje všeobecné povědomí o tom, že normy ISO jsou pro firmy až nadbytečné. Zmrlinář to pochopil lépe než tyto firmy.
Závěr
Rozhodující pro podnikatelský úspěch je stejně jako vhodná vize a strategie, správně pochopená a realizovaná politika kvality. Vize a strategie, tedy výběr segmentu produkce, který na trhu chybí, zajišťuje zaměstnanost. Politika kvality je nástroj pro poražení konkurence.
Při správném pochopení jejího významu je úspěch v podnikání na dosah pro každého z nás.