Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917

Nábor zaměstnanců – přijímací pohovor

Poznat skutečně přirozené dovednosti a motivaci kandidátů vyžaduje zaměřit na to, co opravdu prožili dělali. Na to jak myslí, v co věří a jaké mají zkušenosti. Sejmout roušku připravené pózy nebo personálními agenturami naučených postojů a odpovědí, vyžaduje netradiční přístup k pohovorů, změnit postup, připravit specifickou kombinaci otázek a praktických příkladů. Je třeba dostat kandidáta do situace, kterou nečekal a ve které si musí poradit sám za sebe. Je jedno, zda jde o manažerskou pozici nebo dělnickou.
original_HR_nabor_zamestnancu_pracovni_pohovor

Nábor pracovníků je velmi náročná práce. Potvrdil by to každý pracovník Human Resources oddělení. Někdy hledáte jehlu v kupce sena. Občas kandidáti neexistují a přesto musíte pozici  obsadit. Navíc by všichni manažeři chtěli garantovat skvělý výsledek. Tedy kandidáta, který bude samostatně a bezchybně vykonávat jakoukoliv práci, a sám se bude dále učit apod.  Jenže postoje, lidské vlastnosti, zkušenosti se nedají 100% doložit. Prostě nevíte: 

  • co si kandidát přečetl  a co vše prožil
  • co skutečně umí udělat nebo jen skvěle žongluje s cizími slovy
  • zda nevypráví myšlenky a příběhy někoho jiného 

O to víc je nutné mít skvěle připravený nejen proces náboru zaměstnanců vč. kvalitně připravených pracovních pozic, ale také vstupní bránu do firmy, kterou často bývá přijímací osobní pohovor.

Raději žádný kandidát než špatný

Někdy vznikají naprosto zoufalé situace. Prostě potřebujeme hned někoho. “Je jedno koho, hlavně ať je tady a začne pracovat.” Takovou myšlenku raději okamžitě vyžeňte z hlavy.  Špatný kandidát nejen, že práci nezvládne, ale postaví vás nebo vaše pracovníky do role, kdy budete po něm práci opravovat, rozčilovat se, ztrácet spoustu času snahou ho něco naučit. Ve výsledku to skončí odstupným a novým výběrovým řízením. Nebudu-li počítat finanční ztráty, musím zmínit ztráty v týmu. Každý nevhodný kandidát působí na tým a sníží jeho laťku výkonu nebo kvality výstupů. Napravit škody pak zabere měsíce. Můj postoj je jasný: 

než nevhodný kandidát, tak raději žádný. 

Peníze na jeho mzdu věnuji stávajícím pracovníkům na přesčasy nebo jejich nadstandardní výkony.

Jak se nespálit při výběru zaměstnance

Na jedné straně stojí kandidáti, kteří chtějí peníze. Čím těžší doba např. koronavirová krize, tím více jsou kandidáti pod strachem, že se neuživí. Tím se také zvyšuje snaha získat jakoukoli práci za “jakoukoli” cenu.  Kandidáti jsou také připravování až trénováni na to, jak se připravit na osobní pohovor,  aby uspěli. Jobs, personální agentury nebo jen samostudium je trénuje na to: 

  • Jak si připravit životopis
  • Co si nastudovat o budoucím zaměstnavateli
  • Jaké otázky se HR pracovníci nebo manažeři zeptají 
  • Co by měli sami ze sebe vychrlit 
  • ….

Nechcete-li se nechat napálit, přihlaste se na webinář Jak vést pracovní pohovor a vybrat nejvhodnějšího zaměstnance.

HR týmy jsou často velmi přetížené a není jednoduché jít do detailů a mít skvělou přípravu. Ta se však vyplácí. Nechcete-li se spálit s kandidátem, začněte u rozhodnutí koho chcete? Chcete 

PROFESIONÁLA  nebo AMATÉRA?

Spolupracujte s nadřízeným a společně si ujasněte, co musí jeden nebo druhý umět.  Jaké má mít znalosti, zkušenosti, jak by mělo vypadat jeho jednání, co by měl tak říkajíc vysypat z rukávu. Profesionálům nastavte náročnější laťku, protože stejně budou chtít více peněz. Tady také netolerujte nervozitu a neakceptujte výjimky omluvy. 

Navíc si ujasněte jaké cíle kandidáta budou čekat a co vše musí umět pro jejich zvládnutí. Nepřijímáte kandidáta jen na aktuální měsíc, ale na následující roky. Firma se každý rok změní. 

Důsledná představa o tom, koho chceme a kdo se nejlépe hodí do našeho týmu vytvoří hodnotící filtr, přes který “prosejete” kandidáty. To Vám výrazně pomůže se nespálit. Nekvalitní kandidáti neprojdou přes síto. 

Jak vést osobní pohovor 

Velmi často mají osobní pohovory stále stejný scénář. Scénář na který jsou kandidáti připraveni. Většinou začíná představením kandidáta, představením firmy, co bude dělat a pak jsou otázky na motivaci a tak dále. Jakmile, ale necháte kandidáta se prezentovat, dostává se do proudu jeho manipulace. Zcela jistě představí, co on sám chce. Když to udělá kvalitně, tak Vás řada otázek ani nenapadne. 

Co takhle pohovor vést jinak. Jinak než jej připravený kandidát bude čekat. Co když se pustíte ihned do prověření jeho schopností a znalostí. Pak jej přimějete vystoupit z komfortní zóny a případně jej dostanete pod stres. Co se stane? Připravená image, póza vezme za své. Bude muset reagovat takový, jaký je. Bude mluvit tak, jak myslí. Bude muset využít zkušeností, které skutečně zažil. 

Už jste zkusili pohovor zahájit takto: “Vítám Vás u nás na firmě. Váš životopis jsem četl a je mi jasný. Pochopil jsem z něj, že jste kladl velký důraz na motivaci a spolupráci v týmu. Můžete mi prosím: 

1) sdělit 10 způsobů motivace , které se Vám osvědčily pro IT pracovníky 

2) jak budete posilovat spolupráci v daném týmu a jakých výsledků můžete dosáhnout?”

Nebo jiný postup pohovorů např. pro prodejce koupelen:

  • Prodejte mi koupelnu s vybavením, kterou zde vidíte 
  • Co musíte poskytovat za výstupy jako prodejce 
  • Otázky na práci se zákazníky 
  • Otázky na motivaci
  • Představení nejlepších úspěchů z předcházejících zaměstnání a případně otázky k CV 
  • Organizační a personální otázky 

V každém případě na každou pracovní pozici je možné specificky vést pohovor tak, abyste rychle odhalili přirozené schopnosti kandidátů. 

Přijímací pohovor – otázky a příklady 

Vřele doporučuji si předem připravit otázky na oblasti, které jsou prodanou pozici důležité. Může se jednat například o série otázek na: 

  • těžiště práce dané pracovní pozice 
  • motivaci, úspěch, neúspěch 
  • dodržování postupů a ISO požadavků  
  • firemní hodnoty 
  • …. 

Během pohovoru je vhodné kombinovat otázky otevřené – kdy zjišťujete komplexní přehled a postoj kandidáta s otázkami na detail. Jimi ověřujete konkrétní znalosti. Správnou kombinací odhalíte vnímání kontextu, souvislostí a rozsah znalostí ve vámi prověřovaném oboru. 

Dopředu si promyslete na které věci se nesmíte ptát na přímo. Hned z otázky lze poznat, co Vás zajímá a kandidát může snadno přizpůsobit odpověď podle toho, co chcete slyšet. Je třeba tedy najít otázky tzv od lesa. Když chcete např. u obchodníka zjistit jestli se nejedná o obchodníka, který jen sedí v kanceláři a odpovídá na poptávky, které mu přijdou z webového formuláře tak se asi nemůžete zeptat – Kolik hodin jste trávil v kanceláři? Zvláště, když ví, že kladete důraz na osobní kontakt se zákazníkem. 

Bez předem připravených otázek se nemusíte řadů důležitých dovedností kandidáta dovědět. Prostě ztratíte příležitost. Navíc větší pozornost potřebujete věnovat reakcím kandidáta než přemýšlením na to, jaká otázky ještě vymyslet. 

Využijte online webinář

Nejste si jisti, jak správně připravit nábor pracovníků a zvláště přijímací pohovor s kandidáty? Chcete více příkladů a ukázek? Pak se můžete přihlásit na náš online webinář – Jak vést pracovní pohovor a vybrat nejvhodnějšího zaměstnance. Nebo kontaktujte autora.  

Připravil/a

#Human resources #nejlepší kandidát #osobní pohovor

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat