Volat poradce: +420 737 279 917
VOLAT PORADCE: +420 737 279 917
Search
Close this search box.

Jak řešit finance v době krize a nehorázné inflace

Každá situace je řešitelná a krize také. Jsou jasně definovaná pravidla, která je třeba v managementu financí dodržovat, aby vaše firma fungovala. Jiná pravidla jsou v době hojnosti a jiná v době krize. Která to jsou, abyste firmu vyvedli z finanční krize?
original_unnamed

Všichni rádi řídíme a rozhodujeme v době, když je dostatek peněz na účtu a nové příjmy se jen sypou. Asi to znáte všichni, jak krásný je to pocit rozhodnout o nové investici a pak se těšit na výsledky, které přináší. V době krize je to ale všechno trochu jinak. V době krize dochází k velmi těžkým a zásadním rozhodnutím, která je třeba učinit, aby nebyla ohrožena existence firmy. Tato rozhodnutí bývají často zásadní, protože nečinnost ohrožuje všechny ve firmě, včetně těch, kteří tato rozhodnutí musí udělat. A právě v této situaci je třeba zkušeností a zcela jiného způsobu myšlení než v době hojnosti. Je třeba také mít připravené své manažery nebo dočasně najít externí manažery s příslušnými zkušenostmi, kteří jsou schopni takto těžká rozhodnutí učinit, s cílem, aby ochránili to zdravé, co ve firmě je.

Globální krize přibývají

Už v roce 2008 jsme prošli globální finanční krizí. Obletěla celý svět. Některé firmy a lidi postihla více a některé méně. Už tehdy to pro nás bylo varování, jak si uspořádat život, jak moudře, a hlavně finančně vést firmu, na co se zaměřit, aby si zachovala dlouhodobou existenci. 

Je známé, že v době krize si myslíme, že nemůže být hůř. Přežili jsem jednu krizi, logicky přežijeme i jakoukoli další. To ale nikdo nevěděl, že přijde Covid. Nikdo si nedokázal představit, že se zastaví celosvětový řetěz dodávek, a že všichni budeme doma několik dlouhých měsíců na „home office“. Jeden uvízlý tanker v Suezském Zálivu a globální svět postihla totální krize logistiky a dodávek zboží z Asie a s tím spojená totální hysterie.

Sotva jsme se trochu nadechli, a je tu další krize, tentokrát s cenami energii v souvislosti s válkou na Ukrajině a dalšími globálními vlivy. Z pohledu finančního je třeba si uvědomit, co to vlastně znamená 

Energetická krize je i krize ostatních souvisejících nákladů 

Drancování firemních zdrojů a jejich přerozdělování pokračuje. Nezbývá nám nic jiného než se na finance a firmu dívat trochu jinak, než jsme byli doposud zvyklí a uchránit vše, co je možné. A to proto, aby vše zdravé z firmy mohlo přežít a až bouře (krize) přejde, znovu firma vykvetla silnější a úspěšnější. 

Jak na finance v době krize

Na co se nyní mají majitelé a manažeři zaměřit v oblasti financí, aby co nejlépe zvládli ENERGETICKOU a s tím spojenou FINANČNÍ KRIZI?

Začněme tím nejjednodušším, co můžete udělat hned na začátku. 

Chcete ušetřit, nesnažte se to řešit sami!!!

Máte klapky na očích a nevidíte, co je zjevné. Jste svázáni svými interními i externími vazbami. Zkušený externí manažer Vás mnohem lépe upozorní na to, co není v pořádku. Kde jsou rezervy. Na co je třeba se zaměřit, kde ušetřit a kde naopak vydělat.

Kdo nemyslí strategicky, nemá peníze

Vždy platilo, a platí i dnes, že peníze se musí umět vydělat. Finance nenajdete na zemi. Je třeba strategicky myslet a vydělat je. KDO NEMYSLÍ STRATEGICKY MÁ VŽDY PROBLÉMY a v krizi dvojnásobně. Není to jen o financích, ale také o strategickém přemýšlení. To je důvod, proč firmy standardně před koncem roku napřed připravují strategii a následně finanční plán na následující rok a výhled na další, víceleté období. Strategie je o tom, jak s co nejmenšími zdroji, vydělat co nejvíce peněz. To vše v souladu s politikou a posláním firmy. 

Jak se chovat, když náklady nekontrolovatelně rostou

Připravil jsme si pro Vás několik pravidel, která firmám vždy pomohla k přežití krize a rozvoji dalšího businessu. Existují samozřejmě i další doporučení, ale ta jsou hodně závislá na konkrétní situaci a kontextu firmy. 

Držte cash flow

Každá firma je závislá na pozitivním vývoji cash-flow, generovaném vlastní činností, popř. krytém rezervou v externích zdrojích. V době přicházející a probíhající krize platí toto pravidlo dvojnásob. Firma, která nemá dostatek finančních prostředků a má nedostatečné cash-flow není dříve nebo později schopna dostát svým závazkům a přibližuje se krachu.

Hledejte netradiční úspory 

Platí to obecně, ale v době krize je potřeba se zaměřit na některé činnosti finančního managementu mnohem důsledněji. Zaměřte se především na:

  • zásoby – stav a objem skladu (zásob)je potřeba sledovat průběžně a udržovat jej v optimálním stavu tak, aby zbytečně nevázal velké množství kapitálu a položky na skladě byly v případě potřeby rychle likvidní,
  • pracovní kapitál – práce s pohledávkami a závazky. Je nutné důsledně vyžadovat úhradu pohledávek a naopak, pokusit se prodloužit splatnost závazků. Jen pro připomenutí, vzpomeňte si na slavnou hlášku z Básníků…  
  • investice – jednak investice, které jste již připravovali, jednak na ty, které se naskytnout třeba zrovna díky krizi,
  • Mapujte konkurenci – spousta konkurentů situaci nezvládne a skončí, a tím se uvolní místo na trhu pro Vás. To, co by v době blahobytu bylo nemyslitelné může díky krizi být dostupné „za hubičku“. Takto lze v mnoha případech i koupit konkurenci, a věřte, že cena bude mnohem příznivější, protože „cena v nouzi“ může být i zlomkem ceny tržní.

Na spotřebu se nepůjčuje 

Na spotřebu, tj. „na chleba“ si musíme vždycky vydělat. Pokud si nejsme dlouhodobě schopni vydělat na vlastní spotřebu, náš business není života-schopen. 

V krizi se investuje 

Silné podnikatelské subjekty vědí, že se během krize investuje a připravuje se na budoucnost. Kdo investuje až po krizi, přichází pozdě, protože konkurence je již o několik kroků vepředu. Pokud není firma schopna vygenerovat dostatek vlastních zdrojů na investice a je důvěryhodná, je vhodné si na investice vypůjčit. Platí, že cizí zdroje jsou většinou levnější než vlastní. A platí samozřejmé pravidlo, že:

Peníze, které si půjčím, musím být schopen vrátit

V době krize se nejlépe realizují nepopulární opatření 

Ač se to může zdát zvláštní, v době krize se nejsnáze dělají nepopulární opatření. V době hojnosti jakékoli opatření směrem k úsporám apod. bude chápáno velmi negativně. V době krize, ač to může znít zvláštně, je na nepopulární opatření prostoru nejvíce. Lidé pochopí, že je třeba utáhnout kohouty a některé věci radikálně omezit, či dokonce úplně opustit, aby byla zachována alespoň podstata firmy. Nebojte se toho a pusťte se do nepopulárních opatření, která by v době hojnosti byla neproveditelná!

Ve všech těchto oblastech finančního managementu jsme schopni Vám pomoci a poskytnout zkušené odborníky, kteří Vám pomohou krizi zvládnout a vyjít z ní vítězně

Připravil/a

#finance #finanční management #krize

Sdílejte

Mohlo by Vás zajímat