Management je schopnost řídit, vést skupiny pracovníků tak, aby společně dosahovali záměrů firmy, zájmové skupiny nebo jiných stanovených cílů. Management je náročný a komplexní proces systémového řízení firmy nebo organizace. Do managementu patří především tyto aktivity – tvorba strategie, plánování, organizování, nastavení systému a procesů, rozhodování, vedení lidí, kontrola, řízení zdrojů a následný rozvoj jak zaměstnanců, tak firmy jako celku.
PodrobnostiZavřít
Management využívá a optimalizuje využití dostupných zdrojů. Mezi ně patří například:
Termín „management“ může odkazovat také na lidi, kteří řídí nějakou organizaci, ať už na vrcholové řídící pracovníky, tak na každého pracovníka, který řídí sebemenší počet lidí. Jde o umění řídit a využívat poznatky dalších vědeckých disciplín.
Manažer je vedoucí pracovník, který k dosažení požadovaných výsledků využívá zaměstnanců, členů týmu. Jeho výkon je dán výkonem týmu a ne tím, že osobně vyřizuje dílčí úkoly za pracovníky. Manažer má organizovat práci týmu a vytvářet jim takové prostředí a podmínky, aby pracovníci na základě požadovaných znalostí a dovedností zvládli práci vykonat sami.
Každá firma potřebuje management. Někdy se dostane do situace, kdy potřebuje nový pohled, ráznějšího / krizového manažera nebo odborně zaměřeného manažera. Na tyto situace existuje interim management. Najmete si na předem určenou dobu, za předem stanovených podmínek interim manažera. Zadáte mu úkol a necháte si předkládat výsledky.
Průběžně připravujeme školení, webináře, které si můžete pustit kdykoliv, kdy se Vám to hodí.
Porada je hlavní nástroj managementu. Slouží k předávání informací a rozhodování. Jedná se o setkání skupiny pracovníků, kteří mají společné organizační začlenění, téma, projekt nebo jiné zaměření. Jde o skupinu lidí, kteří potřebují sdílet informace. Vědět kdo na čem pracuje, co bude dělat v následujícím období, co se změnilo v zakázkách apod. Porada má jasný cíl, periodu opakování, program a vedoucího porady. Hlavním výstupem z porady je zápis.
Porady jsou různé a podle jejich zaměření se pak odvíjí účastníci, způsob vedení porady, délka porady a další důležité charakteristiky. Každá porada se řídí / vede jinak. Je to z důvodu odlišného způsobu práce, výstupů a hlavně cílů. V praxi se potkáte s těmto typy porad:
Zápis z porady je nezbytným výstupem každé porady. Jde hlavně o to, aby si všichni účastníci porady si odnesly stejné informace a ne vlastní představy. Je třeba podotknout, že často je zápis právně závazný. Je třeba věnovat pozornost i jeho formální stránce. Také je třeba, aby zápis byl ihned po poradě k dispozici všem účastníkům nebo lidem, kteří se závěry porady musí řídit. Zápis by měl minimálně obsahovat:
V našem Elearningu vás naučíme jak efektivně vést porady a řídit úkoly.
Úkol je konkrétní aktivita, která má být v daném čase realizována. Úkol zadává nadřízený manažer svému pracovníkovi. Základem je to, že pracovník musí být způsobilý úkol splnit. Tedy má na něj kvalifikaci, odbornou způsobilost, potřebné nástroje a kapacitu. Úkoly jsou často zadávané na poradě.
Úkol musí obsahovat CO – co se má udělat, KDO – kdo má úkol provést, TERMÍN – do kdy má být úkol splněn. Úkoly jsou minimálně děleny na:
Je třeba si uvědomit, že každý úkol se zadává, kontroluje zcela jinak. Pokud manažer nezohlední náročnost úkolu, sklízí pak neplnění, prodlužování termínu, nekvalitu výsledku, či jiné neduhy. Naučíme vás úkoly zadávat a kontrolovat v naší znalostní linii Jak správně vést porady a řídit úkoly.
Podívejte se na poradce Vlastní cesty, kteří se věnují Managementu a leadershipu.
Chcete rozvíjet své dovednosti? Inspirujte se přehledem kurzů z oboru Management a leadership.
Podívejte se na reference z oboru.
Hledáte inspiraci z oboru? Projděte si články Vlastní cesty.
Vlastní cesta s.r.o.
Jiří Střelec
Tichého 11 , 616 00 Brno
+420 737 279 917
info@vlastnicesta.cz
IČ: 29212154
DIČ: CZ29212154